Zázračné doplňky stravy, po kterých se (ne) hubne. Díl první

- Zdraví autor: Jan Janula

Kdyby existovala hitparáda toho, jak snadno vydělat na lidské hlouposti i touze po kráse, přípravky, zaručující zhubnutí - nejlépe bez námahy a omezení spotřeby jídla - by určitě byly v čele. Na druhou stranu jsou ovšem lidé, kteří přísahají, že po některých opravdu zhubli. Na to jak to s nimi tedy je, odpovídá Ing. Iva Veselá, nutriční terapeutka Výživové poradny Food-Life.cz a kliniky Asklepion.

Placeholder

Placeholder,zdroj: Archiv

Víra v nevíru

„Doplňků stravy na hubnutí je opravdu velmi mnoho, k nejoblíbenějším patří redukční koktejly, čaje nebo různé bylinné výtažky. Bohužel, většina z nich je založena na starém známém rčení: „Věř a víra tvá tě uzdraví“.

I když se většina výrobců zaklíná tím, že jen díky pravidelné konzumaci jejich převratného výrobku dojde k váhovému úbytku - a to aniž by museli zvýšit výdej energie a snížit kalorický příjem - jde o naprostou hloupost. Při hubnutí si člověk musí připustit to, že energetický výdej musí být vyšší, než příjem, bez toho to prostě nejde.

Lidé často spoléhají na všelijaké preparáty, které je zavedou k vytouženému cíli, ale stejně každý zjistí, že pouze s nimi to nepůjde. Preparáty sice mohou hubnutí podpořit, ale rozhodně je nemůžeme považovat jako klíč k hubnutí.

Ano, jsou látky, např. L-Carnitin, CLA, HCA, které mohou hubnutí urychlit. Například L-carnitin slouží jako přenašeč mastných kyselin (složek tuků) do mitochondrií, kde dochází k jejich oxidaci, a vlastně takto výrazně stimuluje využívání tuků jako zdroj energie namísto aminokyselin (stavební jednotka bílkovin - svalů)“.

Ochrana svalů

„Tím je i sval ochráněn před odbouráním. Ovšem je dobré vědět, že ke spuštění takových účinku je zapotřebí pohyb. Bez něj jsou peníze za L-Carnitin a jiné doplňky vyhozené. Avšak není pohyb jako pohyb - při hubnutí by měla převažovat aerobní aktivita, která trvá alespoň 40 minut.

Do doby kratší než 30-40 minut jsou jako zdroj energie využívány především sacharidy, nikoliv tuky.

Se cvičením je samozřejmě také nutná úprava jídelníčku. Mnoho žen i mužů spoléhá na tvrdou dřinu v posilovně nebo na účinky neinvazivních liposukcí či jiných procedur se „zaručenými“ úspěchy.

Jenže bez správné vyvážené výživy k hubnutí dojít takřka nemůže. Měla jsem klientku, která téměř denně cvičila, ale kvůli naprosto chybné výživě se jí nepodařil shodit ani kilogram.

Účinným, ale určitě ne všespasitelným pomocníkem může být obyčejný zelený čaj bohatý na minerály, kofein zvaný tein, a rostlinné polyfenoly, které svými detoxikačními účinky mohou hubnutí prospět, či vláknina, která navozuje pocit sytosti, snižuje chuť na sladké a působí preventivně i proti rakovině tlustého střeva“.

Rady celebrit

„Neméně důležitý je pitný režim, zdravý člověk by měl denně vypít nejméně 30-40 ml neslazených tekutin na 1 kg své hmotnosti. Např. 60 kg žena by tedy měla vypít 1,8 - 2,4l tekutin a více v závislosti na pohybové aktivitě nebo ročním období.

Redukce hmotnosti bez pohybové aktivity nemá žádný smysl, bezcenné jsou i universální návody, či rady celebrit v časopisech, ať už jde o stravování, či cvičení. Na každého člověka totiž platí něco jiného, a „to pravé“ vám na míru v časopisech bohužel nevyčtete.

Individuální přístup je v tomto případě zcela nezbytný, proto se nebojte navštívit odborníka na výživu.

Když někdo přijde k nám na kliniku, během chvilky zjistíme pomocí tělesného analyzátoru přesně množství svalové hmoty i tělesného tuku, kde je uložen.,

Dále rychlost metabolismu a spoustu dalších údajů, případně provedeme biochemická i další vyšetření. Je to opravdu důležité, co má úspěch u jednoho, neplatí totéž u druhého. Teprve podle těchto přesných údajů upravujeme jídelníček a doporučujeme vhodnou fyzickou aktivitu“.

Pokračování příště

Tagy: hubnutí strava