Pitný režim aneb Proč je nutné pít

- Zdraví autor: Danica Klein

Dostatek tekutin pomůže v horku ochladit tělo a potlačit únavu. Ideální je pít asi tři litry za den. Na pitný režim se nemá zapomínat ani na pracovišti. Pít se má celý den a v menších dávkách. Pokud se vypije více tekutiny naráz, tělo ji nedokáže zpracovat a hodně jí odejde potem.

Pro povzbuzení v horkých dnech radí odborník na zdravou výživu docent Pavel Kohout z Fakultní Thomayerovy nemocnice kávu. Za ideální nápoj na horké dny ale považují odborníci především čistou vodu z vodovodu a bylinné a ovocné čaje. Dobré je podle nich střídat čistou vodu s minerálkou, aby si tělo doplnilo minerály, které ztratilo zvýšeným pocením.

Pomáhá také pivo

Doporučená teplota nápoje je od 12 do 15 stupňů Celsia, teplota čajů kolem 22 stupňů Celsia. Děti a seniory je podle lékařů třeba do pití nutit, mají oslabený pocit žízně. Zmrzlina, které dávají děti v horku přednost, jen zdánlivě ochladí a zažene žízeň, po jejím požití je člověku ještě tepleji a má znovu žízeň.

Na žízeň pomáhá také pivo, vhodnější je nealkoholické, alkohol odvodňuje. V horku stoupá alkohol rychleji do hlavy a člověk se snáze opije. Alkoholické nápoje k tišení žízně nesmějí používat řidiči, děti a lidé závislí na alkoholu. Ti ostatní mohou mít užitek z toho, že pivo obsahuje minerály, stopové prvky a vitaminy řady B.

Pozor na kolaps

Pro lidi bojující s nadváhou pivo není vhodné, v litru je až 500 kalorií. Odborníci radí v horku omezit také sladké nápoje, protože cukr na sebe "strhává" vodu z těla, tím organismus přichází o další tekutiny. Kdo málo pije, pozná to na sobě tím, že je unavený, bolí ho hlava a je malátný.

Při ztrátě dvou až tří procent vody z těla klesá výkonnost až o 20 procent, při osmi až devítiprocentním úbytku nemůže člověk chodit a při jedenáctiprocentní ztrátě hrozí kolaps. Pokles o jedno procento nastane, když tělu chybí zhruba půl litru vody. Pocit žízně se dostaví, až když dehydratace přesáhne dvě procenta.

Zdroje: ČTK