Dnes je úterý 22. června 2021., Svátek má Pavla
Počasí dnes 26°C Místy bouřky

Nepřítel jménem PMS: Jak se s ním vypořádat?

Nepřítel jménem PMS: Jak se s ním vypořádat?
zdroj: Unsplash.com

Zhruba 4 z 5 žen zažívají během dvou týdnů před začátkem menstruace nepříjemné období a některé z nich doslova peklo. Premenstruační syndrom neboli premenstruační stres (zkráceně PMS) silně ovlivňuje ženskou psychiku i fyzično a některé ženy dokonce omezuje při práci či studiu. Co ho způsobuje a jak se s ním vypořádat?

Co je PMS
Z odborného hlediska představuje PMS souhrn psychologických, fyzických a emocionálních symptomů, které souvisejí s menstruačním cyklem. Příznaky se u většiny žen objevují každý měsíc v období dvou týdnů před začátkem menstruace a během prvního krvácení většinou vymizí.

Jaké jsou příznaky PMS?
Příznaky PMS jsou u každé ženy různé, mezi ty nejčastější však patří:

  • únava, neschopnost koncentrace,
  • bolesti hlavy, migrény,
  • tlak či pocit „píchání“ v podbřišku,
  • úzkostné stavy, deprese, smutek,
  • podrážděnost, výkyvy nálad,
  • výskyt či zhoršení akné,
  • psychické vypětí, záchvaty pláče,
  • zvětšení a zvýšená citlivost prsou,
  • bolesti svalů, kloubů či zad,
  • zvýšená potřeba spánku,
  • zvýšená chuť k jídlu,
  • extrémní chuť na sladké.

Zatímco některé ženy pociťují během pár dnů před menstruací pouze zvýšený apetit či neobvyklé chutě, jiné dámy mají příznaky tak intenzivní, že jim zabraňují normálně fungovat. A to tak, že nezvládají běžné pracovní úkoly, ztrácejí schopnost racionálně přemýšlet a soustředit se. PMS bývá bohužel často zlehčován a zřejmě málokterý lékař by jej považoval za pádný důvod k pracovní neschopnosti.

Co je příčinou PMS?
Hlavní příčina PMS bohužel není zcela jasná. Odborníci se shodují, že symptomy mají na svědomí převážně hormonální změny, které v těle během druhé poloviny cyklu probíhají. Na vině může být nadměrná či nedostatečná produkce progesteronu a zároveň klesající produkce ženského hormonu estrogenu. Stejně tak může vznik PMS ovlivňovat i nervový systém, tedy vaše psychické rozpoložení, ale také životní styl.

Jak zmírnit příznaky PMS?
Komplikuje vám PMS život? Dobrou zprávou je, že jeho příznaky se dají zmírnit. Klíčová je především vyvážená a zdravá strava.

Základem je vyvážený jídelníček
Zařaďte do svého jídelníčku ořechy, semínka, cereálie, ryby a potraviny bohaté na hořčík (například mandle, losos, špenát, chia semínka) a naopak omezte slaná a sladká jídla (zadržují vodu) a alkohol, který může mít na průběh PMS negativní vliv.

Vezměte si na pomoc bylinky
Zkuste využít také sílu přírody a sáhněte po účinných bylinkách – pravidelné šálky čaje z kontryhelu či fenyklu vás pohladí na duši i po těle a utlumí bolesti v podbřišku. Skvělý je také čaj nebo kapky z kořene anděliky čínské, která přispívá k normální funkci nervového a hormonálního systému.

Co dalšího můžete pro svou pohodu během PMS udělat?

  • Dopřejte si kvalitní a dostatečný spánek.
  • Pravidelně se hýbejte.
  • Během PMS se snažte odpočívat a přesunout si náročné úkoly a povinnosti na jiný termín.
Zdroje:
Inzerce

Kurzy

Finance

Kurzovní lístek: Exchange s.r.o.

EUR 25,480 25,560
USD 21,360 21,500
Kurzovní kalkulačka

Více měn / Porovnání kurzů bank / Europlatby zdarma