Hubnout či nehubnout?

- Ženy autor: red

Než začnete bláznit s hubnutím, uvažte, zda snížení hmotnosti opravdu potřebujete.

zdroj: Archiv

Pokud usoudíte, že ano, rozhodně nevěřte zázračným nabídkám, ale pokuste se trošku aktivněji zasáhnout do svého životního stylu, třebas za pomoci našeho seriálu, který dnes začíná tímto povídáním. 

Kdo by rozhodně hubnout neměl:

1)Kdo má váhu v normě
Objektivní určení se podrobně dovíte v 2. díle seriálu.
2) Kdo má příznivé rozložení tuku
Obezita je definována množstvím tuku. Ženy by neměly mít více než 30% tuku, muži více než 25%. Důležité je rozložení tuku - u žen je většinou tuk na hýždích a stehnech, u mužů na břiše. Mužský typ obezity je zdravotně daleko závažnější (infarkty, cukrovka) než ženský typ obezity. Vezměte si centimetr (současné výzkumy ukazují, že k zhodnocení zdravotního rizika stačí pouze změřit obvod pasu) a proveďte měření pasu. Pokud je u žen obvod vyšší než 80, je zdravotní riziko pramenící z obezity a rozložení tuku vyšší a nad 88 už vysoké. U mužů je hranice 94, resp. 102 cm.
3) Kdo chce hubnout kvůli disproporcím
Pokud vás trápí disproporce, vězte, že zhubnutím tento problém nevyřešíte. Zhubnete tam, kde to nepotřebujete (prsa, obličej) a pokud naberete, tak zase tam, kde už tuku máte hodně (hýždě, břicho). Pokuste se držet si váhu stabilní, třeba i v pásmu mírné nadváhy. Je to lepší řešení než se stále pohybovat mezi váhou normální a obezitou.
4) Komu je shůry dáno více tuku
Všechny znaky včetně výšky, inteligence i váhy jsou rozloženy dle Gausovy křivky, to znamená, že 50% lidí je v daném znaku v průměru, 25% v podprůměru a 25% v nadprůměru. To se týká i obezity a je to jedna z příčin nespravedlnosti, proč někteří si dopřávají co hrdlo ráčí a jiní ne a ne zhubnout. Každému je dána do vínku nějaká biologická váha a kam až to s váhou dovedeme, záleží samozřejmě na našem životním stylu. Chroničtí dietáři vědí, o čem je řeč. Pokud se vám při rozumném hubnutí váha zastaví na určitém bodu a níže to již nejde, nebojujte proti přírodě, i kdyby vaše váha byla v pásmu nadváhy.
5) Kdo má zkušenosti s poruchami příjmu potravy
Kdo má nadváhu a měl v anamnéze mentální anorexii či bulimii, prožijte si raději spokojeně život s pár kily navíc, než s rizikem návratu vaší nemoci.
6) Kdo má zhubnuto a nabráno již desítky kilogramů
Pokud máte již za život „zhubnuto desítky kilogramů“, nepodlehněte reklamám. V případě, že chcete opravdu zhubnout, svěřte se odborníkům (např. kurzy snižování nadváhy pod odborným vedením společnosti STOB)
7) Pro koho je hubnutí celoživotní poslání
Patříte-li mezi „odborníky“ a zasvětili jste svůj život problematice váhy a už při hubnutí se těšíte, až se zase pořádně najíte (přemýšlení o váze a o jídle vám odčerpává mnoho životní energie), pokuste se smířit  se svým tělem a prožijte raději  život s pár nadbytečnými kilogramy. Pokud to nezvládnete sami, svěřte se do péče psychologa.

Zapojte při úvahách o hubnutí kromě emocí též do hry mozek, protože hlava je při hubnutí ten nejdůležitější orgán.

Skupinové kurzy snižování nadváhy pořádané společností STOB jsou odborníky považovány za důležitou součást komplexního přístupu k terapii obezity  v České republice. Výzkumy ukázaly, že  v kurzech používaná metodika má nejlepší výsledky  z hlediska udržení váhových úbytků. Kurzy se konají ve100 městech České republiky. Kontakty na lektory v jednotlivých městech získáte  na www.stob.cz.

Tagy: dieta hubnutí