Dnes je neděle 7. března 2021., Svátek má Tomáš
Počasí dnes 7°C Polojasno

Sauna, skvělá prevence proti nachlazení

Sauna, skvělá prevence proti nachlazení
zdroj: Tisková zpráva

Jste ve stresu, unavení nebo často nachlazení?

Nepolykejte pořád pilulky, zajděte si raději do sauny. Uvolníte se, zrelaxujete a vyčistíte si hlavu. Navíc pravidelným saunováním posílíte svou imunitu a zvládnete zimu s úsměvem. Začátek podzimu je ideální dobou, kdy začít se saunováním. Příjemně se prohřejete a zlepšíte si náladu, takže vás nedostane sychravé podzimní a nevlídné zimní počasí. Stačí si udělat alespoň jednou týdně čas jen na sebe. Uvidíte, že vaše tělo to ocení. Pravidelné saunování zvyšuje odolnost proti virovým onemocněním dýchacích cest, působí blahodárně na pokožku a může vás zbavit zdravotních problémů vyvolaných dlouhodobým stresem. Saunování také uvolňuje ztuhlé svaly a odplavuje z nich únavu po náročném sportovním výkonu. Navíc návštěva sauny zvyšuje účinek následné masáže. Pokud jste z Prahy, zkuste třeba Infinit Saunový svět (www.saunovysvet.cz). K prohřátí stačí 10 minut Aby mělo saunování ten správný efekt, vyplatí se dodržet osvědčená pravidla pro pobyt v prohřívárně a ochlazovně. Doporučený čas pro pobyt v sauně je 8 až 12 minut. Kratší doba nemá požadovaný účinek. Tělo by se totiž nestačilo dostatečně prohřát a pořádně nastartovat termoregulační procesy. Stejně tak není saunování soutěž v tom, kdo se víc vypotí a vydrží uvnitř déle než ostatní. Zůstat v sauně více jak 15 minut, ať už z hloupého hrdinství, nebo domnění, že tak ještě zvýšíte účinek sauny, je velmi nezdravé. Pouze tím vysilujete organismus, kterému tak dlouhý pobyt v horku neprospěje. Naopak si tak zaděláváte na různé problémy, ať už oslabení imunity, nebo třeba kolaps. Při saunování ležte Rozdíl mezi níže a výše položenými pryčnami v sauně je několik desítek stupňů Celsia. Když budete sedět, vaše nohy mohou být ve vzduchu ohřátém třeba jen na 50 °C, zatímco hlava v 100 °C horku. Proto je nejvýhodnější v sauně ležet, tedy pokud máte místo. Tělo se tak prohřeje rovnoměrně. Že neležíte, protože se vám pak vždy zamotala hlava, když jste chtěli odejít? Zkuste si minutku dvě před odchodem lehce rozhýbat ruce a nohy. Poté se pomalu zvedněte, chvilku poseďte a teprve pak vstaňte a odejděte. V bazénku jen krátce Ideální pro zchlazení je studený bazének. Ale i tady platí, že více neznamená lépe. Bohatě postačí jedna, maximálně dvě minuty. Lepší než jen tak postávat, je se v něm alespoň trochu hýbat. Ochlazení tak bude účinnější. Při delším pobytu ve studené vodě byste akorát prochladli. Jestli je na vás takové ochlazení moc prudké, postačí i sprcha. Můžete začít pozvolna, nejdříve nohy a ruce, teprve poté trup. Hlavu postačí jen krátce smočit, nebo jí můžete zcela pominout. Tři prohřátí postačí Kolik „koleček“ v sauně uděláte je jen na vás, nemělo bych jich být ale více než pět. Jedno až dvě prohřátí mají povzbudivý účinek, který můžete využít například před další, zejména duševní, aktivitou. Obvyklé tři pobyty v sauně během jedné návštěvy působí na organismus relaxačně. Čtyři až pět prohřátí, které navodí únavu a ospalost, byste měli absolvovat pouze v případě, že už vás nic nečeká a půjdete spát. Mezi jednotlivými prohřátími si můžete případně na chvilku odpočinout, ale příliš pauzy neprotahujte. Pokud by se vám chtělo spát, nebo jste dokonce usnuli, pak už není vhodné znovu dráždit organismus další návštěvou v sauně. Delší pauzu, třeba i na krátké zdřímnutí, si raději vyčleňte až po posledním saunování. Nezapomeňte • Před saunováním se důkladně umyjte. • Nezapomeňte dostatečně pít. Při saunování vypotíte téměř půl litru tekutin. Chlazené, alkoholické a nápoje obsahující kofein nejsou příliš vhodné. • Na dřevěné pryčny vždy položte z hygienických důvodů prostěradlo nebo velký ručník. Navíc se pak nemusíte bát, že byste se o horké dřevo popálili. • Před zchlazením v bazénku se vždy z hygienických důvodů osprchujte. • Saunovat byste se neměli zejména po vyčerpávající fyzické práci. • Po saunování se osprchujte pouze vedou - bez použití mýdla. Kdy vám sauna neudělá dobře? Pokuď jste zdraví, pak se můžete bez obav vydat do sauny. V opačném případě raději zůstaňte doma. I tak zdánlivě banální onemocnění, jako je běžná lehčí viróza, by mohlo mít po návštěvě sauny mnohem vážnější následky. Sauna je pro vás také nevhodná, pokud máte vysoký krevní tlak, problémy se srdcem, akutní zánět žil a zánětlivá stádia revnatických onemocnění. Stejně tak, pokud vám život znepříjemňují onemocnění vnitřních orgánů (ledvin, jater, slinivky), ischemická choroba mozku, epilepsie, či zhoubné nádory. Že nejste fit, ale vaše zdravotní problémy jsou jiné, než ty uvedené? Pak se poraďte o vhodnosti saunování se svým ošetřujícím lékařem.

Kurzy

Finance

Kurzovní lístek: Exchange s.r.o.

EUR 26,270 26,370
USD 22,070 22,210
Kurzovní kalkulačka

Více měn / Porovnání kurzů bank / Europlatby zdarma