Móda pro podnikatelky upouští od strohých linií a konvencí
29. 12. 2010 – 10:14 | Ženy | red |Diskuze:
Svoboda, neformální tvar a stylová rozmanitost čím dál víc pronikají do oblečení manažerek, podnikatelek či bankéřek.
Ženy zaměstnané ve firmách, které vyžadují "dress code", oceňují na současné módě tendenci ke kreativitě. Podle znalců módy se upouští od strohých linií a větší prostor má také barevnost.
"Formální móda zaznamenává jasný posun směrem k větší svobodě. Objevují se v ní sportovní prvky, které umožňují cítit se i v práci přirozeněji a pohodlněji, aniž by ubyla slušivost," řekla návrhářka Hana Havelková. Zdůraznila, že v poslední době je zřejmý ústup od jakýchsi módních konvencí. "Do šatníků podnikatelek vstoupil úplet, který dodává oděvu měkkost, ležérnost a osobitost. Práce s oblečením je pak kreativnější," uvedla.
Ve své nové kolekci nazvané City Glamour Havelková sází na eleganci a variabilitu. Nabízí jednoduché modely, které jsou vhodné pro rozmanité kombinace. "Je to móda osobitá, ležérní a zároveň elegantní," říká Havelková. Podle ní je důležité, aby se žena v práci cítila "komfortně, ale zároveň šik". Trendem je podle ní také to, aby se oblečení mohlo snadno přizpůsobit situaci.
Kombinování a variabilita
Podle návrhářky Beaty Rajské ženy, které se pohybují v oficiálním prostředí, oceňují snadnou možnost kombinování a proměny oblečení. "Dámy opouštějí formální styl a rády kombinují sukni s odlišným sakem. Prosazují se také šatové sukně či vesty," řekla. Upozornila, že oblíbenou součástí šatníku jsou vlněné šaty bez rukávů, které se doplňují sakem, svetrem nebo návleky. "Vrstvení oblečení umožňuje pohodlí," dodala.
Nový trend v oblečení pro oficiální příležitost oceňuje bývalá politička Petra Buzková, která pracuje v advokátní kanceláři. "Nosím ráda šaty i kostýmky. Saka ale poslední dobou opouštím ve prospěch hedvábných blůz či svetříků," řekla o svém šatníku. Upozornila, že upravený vzhled je nezbytný pro její profesi. "Patřím do střední generace. I když nepůsobím v politice, pohybuji se v podnikatelské sféře a musím dbát na elegantní oblečení. Nečiní mi to však problémy," řekla. Dodala, že raději než kalhotové kostýmy nosí sukně. Vedle originální autorské módy si potrpí na kvalitní italskou konfekci.
Styl oblečení vhodného pro oficiální jednání se podle Rajské stále víc uvolňuje. "Móda už nediktuje, ale doporučuje, co je vhodné," uvedla. Upozornila, že v posledních letech mnoho firem již netrvá na dámských kostýmcích, stejně jako na pánských kravatách. "Upouští se od upjatosti. Hodně záleží ale na stylu jednotlivce," zdůraznila.
Formální nebo ležérní
Móda pro podnikatelky je zároveň vnímána jako tzv. casual nebo elegantní městské oblečení. "Člověk podle svého postavení a zaměstnání určuje hranici vzhledu, zda to má být formální oblečení nebo ležérní," míní Havelková. Základní součástí šatníku pro podnikatele je podle ní sice stále kostým, ale silueta se mění. Sako zvýrazňuje ženské křivky a také sukně nemusí být hladká.
"Čím dál víc se uplatňují výrazné ženské prvky. Současná sezona přeje 50. letům a nosí se například styl, který v minulém století určoval Dior či Givenchy. Takzvané pouzdrové nebo tubové šaty či kostýmky s 'áčkovou' sukní. Doplňují to různé vázací uzly, aranžování a překládání materiálu," uvedla Rajská.
Barevnost takzvané podnikatelské módy je většinou černá, šedá nebo tmavomodrá. Stále častěji ale dámský šatník oživuje vínová, fialová či hnědá. Jsou tam také odstíny zelené, červené či krémové. V teplém období pak převládají zejména světlé barvy.
Vlna, flauš i umělé materiály
Velký důraz se podle odborníků klade na výběr materiálů pro "podnikatelskou" módu. "Přírodní látky nezaručují dokonalý vzhled. I velmi kvalitní materiály se přizpůsobují tvaru těla," upozornila Rajská. Žádaná je podle ní tenká vlna, odlehčený flauš, ale i syntetické výrobky.
Podle návrhářů je po jistém útlumu v době krize opět zájem o kvalitní oblečení. Individuální tvorbu oceňují právě ženy, jejichž šatník je součástí profesionální prezentace. "Vzhled člověka je v současné době velmi důležitý. Člověk reprezentuje buď sebe nebo firmu. Je to i výraz kompetence k určitému jednání," míní Havelková, k jejímž klientkám patří manažerky včetně ředitelky české pobočky firmy Google Taťány le Moigne.
Vhodný šatník prý může být velkou pomocí pro úspěšné jednání. "Dobré, kvalitní oblečení už není snobství, ale životní trend," říká Rajská. Hlavním měřítkem je pak originální design, kvalitní zpracování a individuální styl a vkus.