Dnes je úterý 16. prosince 2025., Svátek má Albína
Počasí dnes -1°C Zataženo

Květinář, spisovatel nebo kněz. Nečekaně nebezpečné profese

24. 1. 2012 – 7:17 | Kuriozity | Danica Klein |Diskuze:

Květinář, spisovatel nebo kněz. Nečekaně nebezpečné profese
zdroj: Profimedia

Nejúžasnější věc na životě ve svobodné zemi je to, že pokud jde o práci, člověk se nemusí vystavovat nebezpečí, pokud si to nepřeje. Pokud má rád zaběhanou rutinu a pohodlná křesla, stačí mu najít si práci v kanceláři nebo něco takového a to nejhorší, s čím se může setkat, je opravdu ošklivě ostrá hrana papíru nebo kolega, který nechápe, že vypůjčit si cizí hrneček se rovná vyhlášení války. Ve filmech ale nic podobného neplatí.

V akční krimi 30 minut nebo méně hraje Jesse Eisenberg mladíka rozvážejícího pizzu na malém městě, který si dobrovolně zvolil tenhle bezpečný, pohodlný způsob života - a rozhodně ho nenapadlo, že skončí jako oběť únosu nucená s bombou přivázanou na hrudi vyloupit banku.

Podobné případy zaměstnání, která se mohou ukázat mnohem nebezpečnějšími, než to původně vypadalo, se objevují ve filmovém světě naprosto běžně. Tady je několik dalších příkladů profesí, jimž by se člověk měl vyhnout, pokud chce klidný život - alespoň ve filmu:

ROMANOPISEC

Nejúčinnější způsob, jak omezit nebezpečí číhající dennodenně venku, je vybrat si práci zahrnující vysedávání doma, sám a ve vlastních kalhotách. Bohužel pro Paula Sheldona (hrál ho James Caan) ve filmu Misery nechce zemřít (1990), tahle logická úvaha nefungovala. Ve sněhové bouři sjel ze silnice a zachránila ho fanynka číslo jedna jeho románové postavy, kterou bohužel nechal v posledním díle zemřít.

U spisovatelů se hrozbě psychopatů zvenčí vyrovná jen hrozba plynoucí z psychopata uvnitř jich samých, jak přesvědčivě předvedl v roce 1980 Jack Nicholson v thrilleru Osvícení. Nutno poznamenat, že oba zmínění spisovatelé udělali chybu v tom, že opustili bezpečí vlastního domova - a ostatní by se z toho měli poučit.

ARCHEOLOG

Příliš vysvětlovat netřeba. Kdokoli, kdo viděl kterýkoli díl ze série o Indiana Jonesovi - profesoru archeologie - tuší, že tohle povolání obnáší mnohem víc než trpělivé ometání písku z kostí. Sám "Indy" se s železnou pravidelností dostává do smrtelného nebezpečí, což plyne z jeho přesvědčení, že dobrý archeolog musí tu a tam "vytáhnout paty z knihovny". Přesto by pravděpodobně většina lidí hlasovala radši pro příjemné muzeum než pro jámu plnou hadů nebo šklebící se bezednou propast.

DISPEČER DOPRAVY

Být strojvedoucím je jedna věc, se všemi těmi páčkami a rozhodováním a odpovědností, ale kdo by si pomyslel, že by nějaká nebezpečí mohla být spojená se sezením v klimatizované kontrolní místnosti s vysílačkou, kde člověk nemusí dělat nic jiného, než tlachat s řidiči na opačném konci.

Ve filmu režiséra Tonyho Scotta Únos vlaku 1 2 3 (2009), který je remakem (lepšího) originálu z roku 1974, si Denzel Washington zahrál dispečera newyorského metra Waltera Garbera. Jeho rutinní pracovní den neočekávaně naruší únos jednoho z vlaků, který má na svědomí John Travolta coby Ryder, zločinec, jenž hrozí vražděním cestujících vlaku, pokud mu do hodiny město nedopraví deset milionů dolarů.

Washington pak musí dodat peníze osobně ve vyvrcholení, které nevyšlo moc působivě, ale rozhodně je mnohem nebezpečnější, než by práce dispečera slibovala. Čímž by se měly zabývat odbory.

KVĚTINÁŘ

Je těžké vymyslet scénář, kde by mohlo hrozit jakékoli nebezpečí obyčejnému květináři, a přesto toto povolání pouze maskuje zákeřnější a hrůznější nebezpečí, než jaké si kdokoli umí představit. Film Malý krámek hrůz (1986) uvádí na scénu květináře Seymoura Krelborna, který - nic zlého netuše - najde a vypěstuje nový druh rostlinky, jen aby zjistil, že ve skutečnosti jde o mimozemšťana prahnoucího po lidské krvi.

TAXIKÁŘ

Většina taxikářů zůstává bezpečně uzavřená v kabině svého vozu, odkud jen natahují ruku pro platbu, která vždycky vypadá jako příliš vysoká za poskytnuté služby. S výjimkou opilců na zadních sedadlech nebo zákazníka, který uteče bez placení, se nezdá, že by jim hrozila nějaká větší nebezpečí. Pokud tedy nejde o taxikáře v podání Jamieho Foxxe v mrazivém thrilleru režiséra Michaela Manna Collateral (2004), který naloží zabijáka Vincenta (Tom Cruise), a ten ho donutí stát se komplicem v sérii vražd. K dobru Vincentovi svědčí jen to, že mu dal tuzéra.

HLÍDAČ V MUZEU

V téhle profesi člověk valnou většinu času tráví spaním, čtením, jídlem anebo snahou rozhodnout se, kterou z těchhle tří věcí by bylo nejpříjemnější provozovat právě teď. Nikdy se nic nestane. Účinné bezpečnostní systémy fungují, dveře jsou bezpečně zamčené a přítomnost hlídače je nutná jen kvůli pojišťovně.

Je to nudný, ovšem velmi bezpečný způsob trávení času - pokud se tedy nespustí řetězec událostí, do jakých se dostal Ben Stiller v akčních komediích Noc v muzeu. Koneckonců co může být horší způsob probuzení ze spánku ve tři ráno než Tyrannosaurus rex?

KNĚZ

Teoreticky to obnáší nějaké ty modlitby a přitakávající kongregaci, nabídnutí rad a odpuštění, když je třeba, a všeobecně snahu být hodný na tolik lidí, na kolik je to možné. Filmy ovšem prokázaly, že přijmout postavení v církvi znamená už druhý den 63,2procentní šanci na střetnutí s ďáblem nebo některým z jeho nevýslovně odporných přisluhovačů.

Důkazy? Vymítač ďábla (1973), Obřad (2011), Poslední vymítání ďábla (2010), Konec světa (1999), Stigmata (1999)... ten seznam pokračuje dál a dál.

Předchozí článek

Krajně neobvyklé: V Rize se srazily vozy lotyšského prezidenta a šéfky parlamentu

Následující článek

Taková show tu dlouho nebyla, komunisté si to vyřídili s Johnem

Nejnovější články