Dnes je pátek 7. května 2021., Svátek má Stanislav
Počasí dnes 12°C Dešťové přeháňky

Jarní detoxikační plán

Jarní detoxikační plán
zdroj: tisková zpráva

Detoxikační diety slibují, že vaše tělo vyčistí od nahromaděných toxinů a jako příjemný bonus navrch vám pomohou shodit několik zimních kilogramů, zlepší náladu a dodají víc energie.

Většinou takové diety trvají od 3 až po 14 dní a někdy předepisují pěkně bizarní postupy. Například zpěvačka a herečka Beyoncé popíjí v rámci očisty organismu nápoj z vody, citrónové šťávy, javorového sirupu a pepře. My to zkusíme jinak:

1. Přidejte vodu
Správný pitný režim vás chrání před dehydratací, čistí tělo, dodává vláhu tělesným buňkám a  urychluje hojicí a ozdravné procesy v těle. Přibalte si každý den do kabelky půllitrovou láhev vody (a nemusíte ji kupovat, stačí ta z kohoutku, je chutná a zdravá) a napijte se, kdykoliv pocítíte sebemenší žízeň. V práci si před sebe postavte skleničku s vodou. Pravidelným popíjením navíc zaženete hlad a chuť na malé svačinky. Ne nadarmo se říká, že hlad je převlečená žízeň.

2. Vyměňte sladké nápoje za bylinné čaje
Voda je základ života a měla by tvořit značnou část našeho pitného režimu, ale to by byla trochu nuda, nemyslíte? Na druhou stranu existují nápoje, které vašemu zdraví moc neprospívají. Nahraďte je jejich zdravější variantou. Sladké limonády nejsou dobré pro zuby a dokáží pořádně navýšit váš denní příjem kalorií. Vyměňte je za citronádu vyrobenou z ledové vody a čerstvého citrónu. Ovocné džusy jsou zdravé, ale i ony obsahují spoustu zbytečného cukru, proto je raději pijte ředěné. Káva v malém množství neškodí, zkuste ji však na pár dní nahradit bylinkovým či zeleným čajem.

3. Zkuste sušenou syrovátku
K dostání je v každé lékárně, v teplé vodě chutná příjemně sladce a pomůže vám pročistit organismus, srovnat zažívání, a pokud jí nahradíte večeři, pak i shodit pár kilo.

4. Vydržte krátký půst
Půst, tedy krátké období, kdy nepřijímáte žádnou potravu, pouze tekutiny, je účinnou metodou detoxikace. Když tělu na krátkou dobu odepřete příjem potravin, dáte mu tak klid na regeneraci a odpočinek od trávení. Zkuste proto po jeden až dva dny pouze popíjet ovocné a zeleninové šťávy, vodu a čaj. Před půstem tělo připravte na hladovění odlehčenou stravou a po něm se k normálnímu jídelníčku vracejte pozvolna, abyste organismus nešokovali. Volte malé porce, žaludek je po půstu stažený. Pokud máte pocit, že byste hladovku nezvládli, zkuste alespoň vydržet o zelenině a ovoci. Ideální období pro půst je úplněk.

5. Začněte cvičit
Kolikrát už jste se zkoušela přemluvit k pravidelnému cvičení? Koupila jste nové boty nebo oblečení, případně permanentku do fitcentra, první týden vyrazila třikrát, druhý týden už jen jednou a pak jste neměla čas / byla nastydlá / musela zůstat přesčas v práci / doplňte svou vlastní výmluvu. Udělala jste chybu, které se každý sportovec musí vyhnout – přepálila jste start. Pokud jste celý život nesportovala a najednou si naplánujete pohyb třikrát týdně, je dost pravděpodobné, že nevytrváte. Zkuste to tentokrát naopak: Každý den si pět minut zlehka zacvičte – stačí protahování a lehká rozcvička. Ale opravdu každý den a bez výmluv! Týden na to přidejte dalších pět minut a postupně dobu zvyšujte. Nezačnete sice hned shazovat kila, ale budete se cítit lépe.

6. Zvyšte výdej kalorií
Nejen cíleným cvičením a posilováním můžete prospět svému tělu. Zkuste přirozeně a nenásilně zařadit do svého života víc pohybu. Vynechejte výtah – nebo se alespoň svezte o patro níž a postupně patra přidávejte. Jestli do práce jezdíte MHD, vystupte o zastávku dřív. Jarní počasí láká k procházkám. Na nákupu zvolte košík místo vozíku a pravidelně střídejte ruce, ať posílíte obě rovnoměrně. Pravidelně si zacvičte v práci. Stačí pár protahovacích cviků na ztuhlé krční a zádové svaly. Zbavíte se tak nepříjemných bolestí zad.

7. Vyčistěte střeva
Gastroenteroložka Anna Jungwirthová k tomu říká: „Redukce příjmu potravy, krátkodobý půst, úprava životosprávy, nepřejídání se a schopnost sebeovládání jsou daleko lepší cestou, jak ulevit přetěžovaným střevům než v poslední době tak moderní hydrocolonterapie.“ V záhybech střeva se netvoří žádný „vodní kámen“, tedy nános nestrávených zbytků potravy. Peristaltické pohyby trávicího traktu neustále obsah střev posouvají, bakterie a enzymy je štěpí, rozkládají na základní živiny, které jsou pak vstřebávány a nestravitelné zbytky vylučovány. Správnému přirozenému chodu střev a zdravé mikroflóře napomáhá také vyvážené stravování a příjem potravin s obsahem probiotik a prebiotik. Ty najdeme například v zakysaných mléčných výrobcích, nebo je můžeme doplnit v tobolkách (např. potravinový doplněk Linex Forte).  Pro správný chod střev je důležitý také pravidelný příjem vlákniny.

8. Vynechejte maso
Maso je důležitým zdrojem bílkovin a tuků, obsahuje vitamíny skupiny B a minerály. Je pro nás důležité hlavně kvůli příjmu bílkovin. Trávení masa však ve srovnání s jinými potravinami trvá tělu déle a je namáhavější. Řada lidí proto pro odlehčení a pročištění organismu zařazuje do svého programu jednou týdně bezmasý den. Možná nesouhlasíte se striktními vegetariány a domníváte se, že maso na lidský jídelníček patří. Spotřeba masa se ale oproti době našich předků značně zvýšila.

9. Udělejte na svém stole více místa pro rybí maso
Nízkotučné a dietní ryby (treska) vám pomohou shodit nadbytečná kila, mořské ryby s vyšším obsahem tuku (tuňák, makrela, sleď) pak obsahují tuky známé jako omega-3 PUFA, které prospívají našemu srdci, protože snižují hladinu cholesterolu a snižují tak riziko infarktu nebo mozkové mrtvice.

10. Užívejte pravidelné dávky radosti
Nejen jarní sluníčko nám přináší příjemné pocity. Často je třeba využít i „umělé“ radosti, plánovaně se sejít s přáteli, koupit si něco trochu dražšího a luxusního…  A úplně nejlepší je být milý k ostatním lidem…. Jak se do lesa (nejen na jaře) volá…., znáte to.

Kurzy

Finance

Kurzovní lístek: Exchange s.r.o.

EUR 25,730 25,810
USD 21,290 21,430
Kurzovní kalkulačka

Více měn / Porovnání kurzů bank / Europlatby zdarma