Češi mají knihy rádi, ale čas na ně hledají těžko

- Ženy autor: red

Knihkupectví Neoluxor udělalo průzkum čtenářství u posluchačů rádií Frekvence 1 a Bonton. A co z toho vyplynulo? Češi rádi čtou, koupí si v průměru 24 knih ročně a utratí za ně okolo 2,5 tisíce korun. V číslech se však promítá zvyšující se časová zaneprázdněnost a civilizační „neduhy“ v podobě častějšího sledování televize.

Češi rádi čtou, ale těžko si hledají čas Že jsou Češi průměrnými čtenáři, ukázal bleskový průzkum největšího knihkupce u nás – Neoluxoru. Průzkum vypověděl, že 60% Čechů rádo čte, ale dvě třetiny z nich si jen těžko na knihu nachází čas. „Je to dáno životním stylem, možností přístupu k televizi a internetu,“ uvádí Zuzana Turňová z Neoluxoru a dodává: „Neoluxor však nepocítil za léta své existence odliv zájmu čtenářů, naopak. Lidé se k našim knihám vrací nejen ze zájmového, ale i intelektuálního důvodu.“ Průměrně lidé v produktivním věku utratí za knihy 2,5 tisíce korun ročně, ale to, co a kolik knih za ně nakoupí, se liší podle věku. Mladí od 25 let prostudují 23 knih ročně a třetina z nich jsou učebnice. Lidé do 40 let přečtou 18 knižních titulů a po 40. roce si již nacházejí na knihy více času a projde jim rukama průměrně 31 knih. Peněžní obnos pak lidé utratí nejraději ve svém oblíbeném knihkupectví, celá třetina má své favorizované kamenné knihkupectví, kam si chodí knihy vybrat a koupit. Muži kupují méně, ale utratí více Zajímavé údaje se objevily srovnáním zvyklostí nákupů žen a mužů. Průzkum poukazuje na to, že si muži koupí ročně zhruba 16 titulů, což je sice o deset kusů méně, než si pořídí ženy, zato za ně utratí více peněz. „Je to dáno jistým fajnšmekrovstvím mužů. Ti si raději zakoupí například dražší knihu o víně, kdežto ženy sáhnou častěji po praktické kuchařce nebo dobré beletrii, která však stojí méně.“ Dává k údaji poznatek z praxe Zuzana Turňová. Například u skupiny lidí od 26 do 40 let se pak projevuje nový sociologický jev - kupují si ročně velké množství učebnic. Stalo se již zvyklostí, že se Češi průběžně vzdělávají, aby neustále byli pro trh práce atraktivní, anebo se rádi samovzdělávají. Nejvíce však čtenáři preferují samozřejmě masově zaměřenou beletrii, dále pak odborně naučnou literaturu a populárně naučnou literaturu. Svědčí o tom i žebříček prodaných knih knihkupectví Neoluxor. „Na samé špičce se vždy umístí beletrie, po minulé roky nákupům v Neoluxoru kralovaly tituly J.K.Rowlingové,“ potvrzuje Zuzana Turňová. Čteme, co přátelé doporučí Budoucí čtenář se rád nechává zlákat k nákupu knihy díky doporučení přátel a lidé do 25 let se často cítí být tlačeni do četby, ač je nezajímá. „To je způsobeno tím, že jsou většinou školou povinné a jsou nuceni používat učebnice. Ve mnohých ta pachuť po povinnosti číst zůstává i po ukončení školní docházky. Okolo 25 let pak zákazníci dají při výběru knih i na reklamu. Ostatní věkové skupiny již méně. Velká skupina skalních čtenářů má však již svůj stanovený vkus, vybírají si ve oblíbeném knižním žánru tituly, které odpovídají jejich požadavkům dle autora, povahy, tématu. „Málokdy se tak stane, že beletristé zásadně migrují ke knihám o umění a naopak,“ uzavírá Zuzana Turňová z knihkupectví Neoluxor.