Wellness: chuť být fit

- Ženy autor: red

Cestou zdravého životního stylu se může vydat každý.

Jak docílit toho, abychom žili v duchu „wellness“? Tento zdravý životní styl v sobě zahrnuje hned několik oblastí - pravidelnou stravu, aktivní pohyb a duševní rovnováhu. Cítit fit se můžeme jedině tehdy, pokud všechny tyto složky udržujeme v harmonii.  Mnoho lidí si zdravý životní styl spojuje s aktivním pohybem a štíhlou postavou. Ženy, které se chtějí tomuto stavu co nejvíce přiblížit, se uchylují nejen k různým sportovním aktivitám, ale ve spojitosti s tím také k různým drastickým dietám. Hladovění však vede pouze k duševní nepohodě, velkému stresu a ke známému a nežádoucímu „jo-jo“ efektu. Výsledkem takového přístupu je často poškozené zdraví.

„Zdravý životní styl je věcí volby. Každý z nás by měl mít zájem na tom, aby byl zdravý nejen fyzicky, ale také psychicky,“ říká nutriční specialistka Monika Divišová, a dodává: „Fyzickou i psychickou pohodu přitom velmi snadno můžeme ovlivnit i výběrem potravin, které během dne konzumujeme.“

Pokud se tedy chceme cítit dobře, měli bychom upravit i své stravovací návyky. Monika Divišová radí úplně vynechat sladké limonády a slazené vody. Chléb a pečivo z bílé mouky pak doporučuje nahradit celozrnným nebo vícezrnným pečivem s vysokým obsahem přirozené vlákniny, např. chléb celozrnný žitný, slunečnicový nebo pochoutkový značky Penam. Každý z nich má vysoký obsah vlákniny. Žitný chléb má navíc vysoký obsah lehko stravitelného žita, slunečnicový obsahuje slunečnicová semínka představující zdroj kvalitních tuků. „Kromě výběru správných potravin je rovněž důležité jejich množství. Vhodné je jíst menší porce jídla, ale víckrát denně,“ radí Monika Divišová.

Právě taková úprava jídelníčku má pro nás mnohem větší přínos, než kdybychom se trápili hladem,“ souhlasí cvičitelka Hanka Kynychová. „Odpíráme-li tělu dlouhodobě stravu, začne sice energii čerpat zevnitř, a tedy hubnout, zároveň však ztrácí schopnost zpracovávat živiny a dostane se do stresu. Když se pak k jídlu opět vrátíme, začne naše tělo automaticky tvořit zásoby tuku,“ vysvětluje Hanka.

Úplně nejlepší je vyvážená kombinace pravidelného pohybu a zdravého jídelníčku. Ani se sportem to však nesmíme přehánět. Každá z nás má svoje hranice, které je třeba akceptovat. Doporučuji tedy vyhledat odborníka, který nám ochotně poradí a který nás při našem úsilí správně nasměruje,“ říká Monika Divišová.  Chceme-li zdravě žít, vypadat a cítit se „wellness“, najděte si svůj, na míru uzpůsobený a vyvážený životní styl. Nesmíme zapomenout, že tělo máme jenom jedno, a proto si ho musíme vážit, pěstovat a chránit.