U českých zákazníků vítězí doplňky stravy renomovaných značek

- Ženy autor: red

Zákazníci při nákupu doplňků stravy upřednostňují výrobky známých značek, plyne z průzkumu trhu. U zavedených značek je vysoká pravděpodobnost, že produkt byl testován nejen výrobcem, ale i státními institucemi.

Český trh s doplňky stravy ovládají především zavedené produkty silných značek. Ukazuje to loňský audit prodeje doplňků stravy provedený společností IMS. IMS evidovala v českých lékárnách celkem 3987 doplňků stravy od různých výrobců. TOP 50 nejprodávanějších produktů (1,25 % z celkového počtu) si mezi sebe rozdělilo 37 % prodejů. TOP 100 produktů (2,5 % z celkového počtu) mělo 53% podíl na trhu. TOP 1000 produktů (25% z celkového počtu) ovládlo dokonce 96 % prodejů. Zbylá čtyři procenta trhu si rozdělilo 2987 produktů. Lidé se svého doplňkům stravy obracejí, aby posílili své zdraví. Silné značky u spotřebitelů budí důvěru. Vybudování důvěry přitom není jen záležitostí rozsáhlých reklamních kampaní. Důvěru si získá jen doplněk stravy, který skutečně účinkuje. „Spotřebitelé nakupují doplňky stravy stejné značky opakovaně. Jejich chování plyne z toho, že jim zvolený produkt přináší to, co požadují. Zavedené společnosti kladou u svých výrobků velký důraz na kvalitu a podrobují je přísným testům. Ani ta největší reklamní kampaň nemá účinek, když doplněk stravy nefunguje,“ vysvětluje rozdíly na trhu výkonný ředitel České asociace pro speciální potraviny Ing. Bohumil Hlavatý. Nejčastěji prodávané doplňky stravy podléhají přísné kontrole kvality nejen ze strany výrobců. „Obsah účinných látek v doplňcích stravy průběžně kontroluje Státní zemědělská a potravinářská inspekce. Pokud by výrobek neobsahoval množství účinných látek uvedené na obale, byl by z distribuce stažen. Kontrola kvalitních doplňků stravy je tak prováděna hned dvakrát,“ říká Bohumil Hlavatý. I mezi doplňky stravy však lze narazit na špatnou koupi. Mezi závadnými doplňky stravy se mnohdy vyskytují produkty dovezené z Asie. „U výrobků, kterých se prodá jen několik stovek, až tisícovek kusů, se dovozcům nevyplácí žádné ověřování kvality. Právě tyto nevýznamné produkty často SZPI stáhne z trhu,“ říká Bohumil Hlavatý. Podle něj schopnost SZPI stáhnout i produkty s minimálními prodeji svědčí o tom, že čeští spotřebitelé jsou proti nekvalitním výrobkům dobře chráněni. „Přesto, že SZPI odvádí vynikající práci, bych spotřebitelům doporučoval radit se při nákupu doplňku stravy s lékárníkem nebo lékařem,“ dodává Bohumil Hlavatý.