Proč diváci po celém světě milovali seriál Dallas?
VIDEO UVNITŘ. Nezapomenutelná sága o rodině Ewingů v čele s klasickým záporákem J. R. Ewingem v podání Larryho Hagmana vtrhla v roce 1978 na televizní obrazovky a okupovala žebříček sledovanosti až do roku 1991, kdy se divácky nejúspěšnější soap opera s fanoušky rozloučila posledním 365. dílem. V čem spočívá úspěšnost tohoto nejpopulárnějšího seriálu všech dob?
Pamatuje si na něj každý. Ať už ho sledoval pravidelně nebo jen občas. A kdo tvrdí, že ho nikdy neviděl, tak lže. Dallas patří do žánru tzv. prime - time soap oper. Což znamená, že tvůrci museli plně přizpůsobit scénář seriálu tak, aby byl v hlavním vysílacím čase atraktivní i pro mužského diváka. Dallas byl velmi rozpočtově nákladný, protože měl nalákat televizní publikum na scény odehrávající se v luxusu reálných kulis. Mužská část diváků se tedy ráda v pravidelný čas spoléhala na příchod J. R. Ewinga, který vždy po náročné práci v naftařském impériu Ewing Oil zasedl do svého koženého křesla a nechal si od své atraktivní ženy Sue Ellen nalít panáka kvalitní whisky. J. R. tak imaginárně žil sen nejednoho pracujícího muže.
Diváci se snadno identifikovali s některou z postav, jelikož hrdinové byli velmi reální a vyvolávali tak při sledování reálné emoce - to, co se dělo na plátně, mohlo se lehce stát i v životě obyčejného diváka.
Svůj největší úspěch zaznamenal seriál v 80. letech, největší sledovanost pak měla 58. epizoda. V 54. díle, který se vysílal v březnu 1980, byla postřelena hlavní postava J. R. – kdo ho střelil, se ale diváci dozvěděli až po letní přestávce. Otázka kdo střílel vyvolala mezi diváky velký rozruch. Tiskla se trička s nápisem "Who shot J.R.?" (Kdo střelil J.R.?) a na jméno viníka se uzavíraly sázky. Když se 21. listopadu 1980 vysílal 55. díl seriálu s rozuzlením zápletky, nenechalo si ho ujít 53 % domácností v USA, což je podíl na sledovanosti 76 %. Toto číslo předběhl poslední díl seriálu MASH, vysílaný 28. února 1983.
Studie Watching Dallas
Australská představitelka kulturálních studií Ien Angová publikovala v roce 1985 studii Watching Dallas, kterou započala podáním inzerátu do novin. V tomto inzerátu uvedla, že ráda sleduje seriál Dallas a ráda by v rámci své diplomové práce oslovila další fanoušky seriálu. Po otištění krátkého inzerátu obdržela 42 dopisů, z jejichž analýzy vznikla její studie. Výzkum rozdělil diváky Dallasu do tří skupin. První skupinou byli lidé, kteří se na seriál dívají, ale ironizují ho, drží si od něj odstup. Druhá skupina byla složena z nepokrytých fandů, kteří se ztotožňují s postavami a mluví o nich jako o členech své rodiny. Poslední okruh tvořili diváci, které Dallas baví, ale mají potřebu komentovat průběh děje a fakt, že sledováním vysílání "ztrácejí" čas, omlouvají alternativními důvody.
Zavzpomínejte si na závěrečnou scénu diváckého megahitu Dallas v níže uvedeném videu!
.
Kurzy
Finance
Kurzovní lístek: 21.11.2024 Exchange s.r.o.
EUR | 25,270 | 25,390 |
USD | 23,940 | 24,120 |