Ovocné hody jsou tady. Pozor ale na to, kolik ho sníte!

MAGAZÍN - Ženy autor: red

Přestože je ovoce považované za zdravou potravinu, může vám uškodit stejně jako třeba sladké zákusky nebo čokoláda. Řada lidí si sice myslí, že fruktóza obsažená v ovoci je zdravým cukrem, něco jako "zdravý cukr" však ve skutečnosti neexistuje. Existuje prostě cukr a ten v nadměrném množství škodí, ať už ho pojídáte v jakékoli podobě. A totéž platí i pro zeleninu.

Ilustrační snímek

Ilustrační snímek,zdroj: ThinkStock

Zeleninové chipsy, smoothies, zmrzliny... Na zahradě vašeho domu se po snědení melounu a dvou meruněk cítíte tak zdravě na těle i na duši, jako jste se předtím nikdy necítili. Avšak pozor! Konzumovat spousty ovoce nemusí být zrovna ten nejlepší nápad. Stejně jako mandle a olivy, které nahradily naše oblíbené bramborové lupínky.

V létě a na podzim na nás číhají četní falešní přátelé. Na prvním místě to jsou zeleninové chipsy. Jakmile jste je jednou ochutnali, nepřestáváte vychvalovat jejich nutriční přednosti před každým, kdo se odváží rozhodnout se pro bramborové lupínky. Nicméně skutečnost je docela jiná.

"Zeleninové chipsy jsou energetická bomba. Dehydratací se zelenina zbaví veškeré vody a zbudou sacharidy, tedy cukr, a tuky, které v nich zanechá olej, v němž byly smaženy," cituje francouzský deník Le Figaro nutriční poradkyni Florence Waxinovou. A výsledek? Vaše chipsy z červené řepy se už vůbec nepodobají původní zelenině a jsou jen nezanedbatelným zdrojem kalorií. Sto gramů zeleniny obsahuje zhruba 20 až 30 kalorií, zatímco sto gramů zeleninových chipsů má 430 kalorií.

Ovoce je v létě a na podzim naším oblíbeným spojencem. Jakmile se objeví třešně, dopřejeme si jich trochu. Ovoce je sice zdrojem vitamínů, vlákniny a minerálů, ale také zdrojem jednoduchých cukrů. "Obsahuje kolem 15 až 25 procent cukrů, proto ho nemůžeme jíst tolik, kolik bychom si přáli, jinak tělo cukry ukládá. Dávejte tedy přednost ovoci, které není příliš sladké. V malém množství je třeba konzumovat banány, hroznové víno a třešně," varuje Florence Waxinová.

Konečně zapomeňte na tradiční pravidlo pět kusů ovoce a zeleniny denně. Omezte se na tři porce ovoce, do nichž započítejte i džusy. Jedna porce třešní znamená dvanáct plodů a jedna porce hroznového vína je dvanáct kuliček.

Všichni už ochutnali sorbet nebo granitu, která se skládá ze sirupu, cukru a drceného ledu, místo tradiční zmrzliny v domnění, že tak prospívají své linii. To je chyba: "Zmrzlina obsahuje mléko a cukr ve velkém množství, ale granita je cukry přímo nabitá," říká Florence Waxinová. Porci ovoce však mohou nahradit sorbety bez cukru. Na jejich složení si musíme dávat pozor.

"Je třeba připomenout, že ořechy a mandle jsou pro tělo prospěšné. Ořechy jsou bohaté na omega 3 nenasycené mastné kyseliny a mandle obsahují hodně vápníku. Není je však vhodné konzumovat ve větším množství, protože jsou velmi kalorické," zdůrazňuje nutriční poradkyně. Ideální je omezit se na deset až 12 mandlí nebo ořechů denně.

Smoothies. Stejně jako u ovoce je i zde hlavní otázkou množství: "Jestliže zkonzumujete smoothie s broskví, třemi meruňkami a jedním pomerančem, rovná se to třem porcím ovoce. Proto je třeba se omezit na jedno smoothie za den," radí Florence Waxinová. Všechno zase závisí na složení. Jestliže nápoj obsahuje ovoce, cukr a mléko, je třeba to vyvážit následujícím jídlem, abyste nezkonzumovali za jeden den příliš mnoho cukru.

Olivy. Často na ně zapomínáme, ale tyto plody jsou velmi bohaté na tuky, vždyť se z nich vyrábí olej. "Například sto gramů oliv, tedy asi dvacet kuliček, představuje jeden a půl lžíce oleje. Jestliže si přidáváte olivu do aperitivu, kalorický příjem rychle stoupá," upozorňuje Florence Waxinová. Ideální je omezit se na nanejvýše deset oliv denně.

Tagy: zahraničí domácí zajímavosti a kuriozity zdraví a životní styl

Zdroje: ČTK,Le Figaro