Placená dovolená, stravenky, slevy, team buliding apod. To vše je součástí výhod, kterých si užívají dnešní zaměstnanci. Oddělení pro lidské zdroje je dnes nedílnou součástí každého již středně velikého podniku. Máme pracovní práva, o kterých se našim předkům ani nezdálo. Ještě před sto lety bylo principem práce maximalizace produkce na úkor zaměstnanců. V roce 1844 se ovšem narodil muž, který svým pionýrským duchem zvrátil veškeré představy o pracovních podmínkách.
Byl to zakladatel dnešní potravinářské velmoci Henry J. Heinz, který v roce 1869 se svým sousedem L. Clarencem Noblem založil společnost Heinz Noble and Company. Základem obchodní strategie firmy Heinz bylo striktní dodržování hygienických zásad, které ve své době byly nevídané. V tomto duchu vznikla v letech 1890 až 1898 v Pittsburghu velkolepá továrna, která se stala domovem pro společnost Heinz. Tehdy se tato továrna považovala za dělnický utopický sen. Henry J. Heinz byl totiž průkopníkem v oblasti péče o své zaměstnance a předjímal koncem 19. století to, čemuž se v dnešních podnicích honosně říká „péče o lidské zdroje“. Heinz spojil užitečné s příjemným.
Jeho vytrvalý boj za čistotu potravin, který vyústil do stejnojmenného zákona z roku 1906, se promítal i do jeho továrny. Poskytoval například svým zaměstnankyním, které zpracovávaly ručně potraviny, bezplatně každý týden manikúru. Zaměstnancům byl rovněž k dispozici firemní zubař. V zářivě čistých šatnách byla zavedená tekoucí voda, což byl luxus, kterým většina zaměstnanců nedisponovala ani ve svých domovech. Dále byly zaměstnancům k dispozici střešní terasy v továrním areálu, kde hrála hudba pro odpočinek. Jako další kratochvíle se nabízela jízda kočárem po továrním areálu během pracovních pauz. Jako jeden z prvních zaměstnavatelů zavedl Heinz placenou dovolenou. Henry vedl v prvních letech svoji společnost téměř jako rodinný podnik. Důkazem toho byly i každoroční rodinné pikniky pro zaměstnance, kterým předsedal sám Henry.
Továrna Heinz se stala natolik průkopnickým ideálem, že stovky lidí využily na přelomu století možnost prohlédnout si ji téměř jako muzeální exhibici. Návštěvníkům byly vysvětleny veškeré pracovní procesy. Interiérový design korespondoval s tehdejším moderním vkusem, takže i po estetické stránce měla továrna co nabídnout. Návštěvní tradice je zachována dodnes, takže pokud vás zavane vítr do Pittsburghu, nevynechejte obhlídku továrny, která psala historii nejen svými produkty, ale i duchem velkého vizionáře, který předpovídal budoucnost pracovního prostředí. Letos tomu bude 140 let od doby, kdy Henry J. Heinz založil svou firmu nejen na vynikajících produktech, ale i na úctě ke svým zaměstnancům.
U příležitosti 140. výročí své existence přichází letos Heinz na trh se speciální edicí kečupové láhve, která je dekorována retro nálepkou ve stylu prvních etiket společnosti. Limitovaná jubilejní láhev navazuje svou etiketou na slavné začátky legendy jménem Heinz a zaručeně potěší sběratele výročních artefaktů. Tato edice lahví kečupu je v prodeji již od května 2009. Mladičký Heinz velmi brzy pochopil, že obal je pro produkt stejně důležitý jako jeho obsah, a zatímco jeho konkurenti prodávali své výrobky v tmavých sklenicích, aby skryli nedostatky, Heinz balil například svůj ručně strouhaný křen do průzračných sklenic, aby demonstroval jeho čistotu.
Etiketa, která je dodnes nedílnou součástí každého obalu produktu Heinz a svým tvarem představuje symbol Pensylvánie, rodné země zakladatele společnosti, získala již koncem 19. století ikonický status. Vedle etikety dosáhla světového věhlasu i zmíněná láhev od kečupu Heinz. Stal se z ní spotřebitelský artefakt, který zaplňuje lednice konzumentů po celém světě. Láhev byla patentována již v roce 1882 a od té doby pouze sedmkrát změnila svůj tvar. V roce 2003 představil Heinz významnou inovaci – otočil plastovou láhev dnem vzhůru - a určil tím způsob, jakým je dnes servírován kečup po celém světě.
Potravinářská společnost Heinz a Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze představí veřejnosti svůj společný projekt s názvem Heinz Art. V rámci oslav svého letošního 140. výročí vyhlásila společnost Heinz soutěž pro studenty VŠUP na téma „Budoucnost designu inspirovaná tradicí.“ Touto soutěží zahajuje společnost Heinz v České republice první ročník projektu Heinz Art, který si klade za cíl podporovat mladé tvůrce z různých uměleckých profesí. Pro první ročník si potravinářská společnost vybrala obor designu.
Do soutěže se zapojí na čtyři desítky studentů designu z Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. Výsledky jejich práce budou vyhodnoceny komisí a vystaveny od 5. do 28. června 2009 v rámci výstavy klauzurních a diplomových prací v Galerii VŠUP, nám. Jana Palacha 80, Praha 1.
Společnost Heinz ve své produktové koncepci vždy usilovala o kvalitní design svých výrobků. V tomto duchu nadále pokračuje i spoluprací s VŠUP. „Tématem práce mladých designérů tentokrát není jen dobře řešený obal, ale celková vizuální koncepce společnosti Heinz,“ uvádí Doc. Michal Froněk, vedoucí ateliéru Designu výrobků III Praha a kurátor výstavy Heinz Art. Soutěžní příspěvky budou hodnotit respektované osobnosti: Aleš Najbrt, Maxim Velčovský, Goran Taćevski, Jan P. Muchow a Jana Cíglerová. Do poroty rovněž zasedne pan Vladimír Polomský, generální ředitel společnosti Heinz ČR / SR, a.s. Kurátorství výstavy se ujali vedoucí ateliéru Design výrobků III Praha, Doc. Michal Froněk a Doc. Jan Němeček.
Svým netradičním marketingovým a produktovým přístupem oslovoval Heinz i v minulosti tvůrce a umělce všech generací. Ikonická kečupová láhev Heinz inspirovala například slavného pop-artového umělce Andyho Warhola, který v roce 1964 vystavil v newyorské Stable Gallery netradiční „sousoší“, jež se skládalo ze stovek tvarově identických a na sebe poskládaných obalových krabic tehdejších nejdůležitějších potravinových značek včetně Heinz. Irská umělkyně Orla Walsh se v roce 2007 inspirovala lahví od kečupu Heinz pro své pop-artové obrazy. Kolekce obrazů jejího netradičního pojetí kečupových lahví je vystavena v centrále společnosti v Pittsburghu.
Jak pojali inspiraci Heinzovými produkty studenti Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, můžete vidět od 5. do 28. června 2009 v Galerii VŠUP. Na výstavu je srdečně zvána široká veřejnost.