Láva, tsunami, mimozemšťané... filmy masakrují Los Angeles
15. 11. 2010 – 7:07 | Ženy | red |Diskuze:
Tohle město má prostě smůlu. Po desetiletí katastrofických filmů už si Los Angeles vybrali za svůj terč mimozemšťané, se zemí ho srovnala zemětřesení, zaplavily vlny tsunami i láva a zdivočelé tornádo jednou odneslo pryč nápis Hollywood.
A ještě tomu není konec. V novém sci-fi thrilleru Skyline bude opět Město Andělů stiženo pohromou - a další vlna bude následovat začátkem příštího roku v akčním sci-fi Bitva: Los Angeles.
Co to na tom L.A. je, že povzbuzuje k opakované zkáze? "Lidi se rádi dívají na ničení Los Angeles," odpověděl agentuře AP režisér Bitvy: Los Angeles Jonathan Liebesman. "Je fajn zničit to pěkné počasí."
Důležitá je orientace ve městě
Ale není to jen tohle. Ve městě je Hollywood a filmový průmysl, a tak umělci, kteří píší, režírují a řídí plošnou destrukci Los Angeles, často tohle místo důvěrně znají. Produkční návrhář Jackson De Govia, který pomohl vyhodit do vzduchu nákupní středisko Beverly Center a zničit muzea Wilshire Boulevard ve filmu Sopka z roku 1997, se svěřil, jak rád na plátně ničí vlastní město.
"Jedna z nejzábavnějších věcí, jaké ve filmech můžete dělat, je vyhazování čehokoli do vzduchu," řekl De Govia, jehož dílem je například i rozdrcení budovy Nakatomi Plaza v prvním díle Smrtonosné pasti. "A když vyhazujete do vzduchu vlastní město a tím městem je Los Angeles, je to ještě lepší, protože kdo by to nechtěl občas udělat?"
L.A. je město naplněné světově známými dominantami včetně nápisu Hollywood, budovy Capitol Records či mrakodrapů v centru. Ty poskytují "příhodnou filmovou zkratku", vysvětluje Craig Detweiler, ředitel Střediska pro zábavu, média a kulturu při Pepperdinské univerzitě v Malibu. "Díky nim rozsah katastrofy zasáhne každého," říká. "Nápis Hollywood pozná každý. Je to jako: 'Páni, to je fakt velký.'"
Atraktivní oblast pro filmaře
Kromě dominant je L.A. oblíbeným dějištěm katastrofických filmů i díky své poloze. Leží v seismicky aktivní oblasti na západním okraji kontinentu, je obklopené plážemi, horami i pouští. Ve skutečném životě je město sužováno záplavami, požáry, zemětřeseními i vlnobitím, a proto nechat praskat dálnice nebo spolknout Santa Moniku mořem (jako ve filmu 2012) není příliš přitažené za vlasy.
"L.A. má mnohočetné funkce coby místo apokalyptických katastrof, protože leží na hraně mezi urbanismem a přírodou," řekl Leo Braudy, profesor Jihokalifornské univerzity a autor knihy The Hollywood Sign: Fantasy and Reality of an American Icon. "Panuje tu pocit vratkosti lidského osídlení této potenciálně eruptivní přírody."
Los Angeles je také městem, které hodně lidí rádo nenávidí, poznamenal historik Amerického filmového institutu Bob Birchard, podle nějž je L.A. a Hollywood pro mnoho lidí "ďáblovým dílem", semeništěm hříchu a "ostrovem prokletých a deportačním střediskem pro všechny lidi, pro něž je nežádoucí nebo nemožné žít v nové morální Americe".
Podle Bircharda byl prvním katastrofickým filmem Ztracený svět z roku 1925, v němž byl zničen Londýn. New York dostal první filmový zásah v King Kongovi z roku 1933. Los Angeles si získalo renomé až po druhé světové válce, a tak si svou katastrofickou premiéru odbylo až v roce 1952 ve Válce světů.
Město katastrof
Ovšem od té doby se město stalo dějištěm všech možných katastrof způsobených člověkem, přírodou i jinými světy v takových filmech, jako je Zemětřesení (1974) s Charltonem Hestonem, Superman (1973) s Christopherem Reevem a z pozdější doby například Terminátor (1984), Den nezávislosti (1996), Den poté (2004) a 2012 (natočený v roce 2009).
Ve zkáze a ničení Los Angeles se ovšem ukazuje i hollywoodský smysl pro humor. Greg Strause, jeden z filmařů z projektu Skyline, říká, že k invazi mimozemšťanů ho inspiroval dech beroucí výhled z jeho bytu ve čtvrti Marina del Rey. A první terč mimozemských nájezdníků? Filmová studia.
"Je to zvláštní shoda okolností, že mimozemšťané nejdřív přistanou ve všech nahrávacích studiích," směje se Strause. "Jedna mateřská loď v Culver City. Jedna v Century City... Tihle mimozemšťané mají vybraný vkus."
"Smažíme celý West Hollywood a Beverly Hills," dodává spolurežisér Colin Strause. Naštěstí pro L.A. byly všechny scény zkázy pořízeny digitálně ve firmě vizuálních efektů bratří Strauseových Hydraulx. Tato společnost dělala také zvláštní efekty pro Bitvu: Los Angeles; další příběh o invazi mimozemšťanů vyprávěný z pohledu jednoho z vojáků námořní pěchoty v L.A.