Kdy nasadit letní pneu?
23. 3. 2010 – 17:46 | Ženy | red | Diskuze: 6/6 nových

Včasnost přezouvání zimních a letních pneumatik by řidiči neměli řešit pouze s příchodem zimy. Ženy, dohlédněte na své muže!
Také na jaře platí, že s přechodem na letní pneumatiky je lepší chvíli počkat, nežli přezouvání uspěchat. Je to dáno zejména bezpečnostními důvody. Jelikož je směs zimních pneumatik proti té u letních měkčí, zachovává si mnohem lepší přilnavost na sněhu, vodě, zmrzlém povrchu a při teplotách nižších než 7°C i na suché vozovce.
Zimní a letní pneu se od sebe také liší tvarem a uspořádáním dezénu i jednotlivých drážek. Užití zimních pneumatik v chladnějším počasí také výrazně snižuje délku brzdné dráhy vozidla. U zimních pneumatik je brzdná dráha z rychlosti 50 km/h na sněhu asi 35 metrů, zatímco u letních více než 40 metrů. A na ledu je rozdíl pochopitelně ještě větší, více než desetimetrový.
Správná hloubka dezénu
Podle vyhlášky by měla být hloubka vzorku letní pneumatiky minimálně 1,6 mm a zimní dokonce 4 mm. „To jsou ale opravdu nejzazší údaje. Platí pravidlo, že čím nižší je hloubka dezénu, tím vyšší je riziko aquaplaningu (ztráta řiditelnosti vozidla na mokré silnici) a zhoršuje se přilnavost k vozovce,“ varuje Tomáš Svoboda, obchodní ředitel autobazaru Auto ESA.
Kdy vyměnit pneu
Při venkovních teplotách kolem 15°C se jízdní vlastnosti zimních pneumatik zhoršují, zvyšuje se jejich opotřebení při provozu a stoupá spotřeba paliva. Na druhou stranu jarní námrazy nebo zmrzlý déšť jsou pro letní pneumatiky vždy nepříjemným překvapením: „Nežli šetřit pneumatiku se 4mm vzorkem na příští zimní sezonu je lepším řešením ji alespoň v prvních jarních týdnech na vozidle ponechat. Přezouvat na letní bychom měli ve chvíli, kdy teplota dlouhodobě stoupne nad 7°C, což, jak se zdá, by mohlo být velmi brzy,“ dodává Tomáš Svoboda. Při přezouvání by také mělo platit, že pneumatiky jsou měněny v celých sadách, tedy 4 letní za 4 zimní a naopak. Při osazením každé nápravy jiným typem pneumatik hrozí snížení ovladatelnosti vozidla a řidič s celou posádkou se vystavují zbytečnému nebezpečí.
Úspora díky zimním pneu
Pneumatiky, jejich technický stav a správné použití jsou důležitými faktory bezpečnosti provozu. Přehlížení významu jejich užívání bylo a stále je příčinou řady dopravních nehod. Užívání zimních pneumatik je výhodné jak z důvodu bezpečnosti, tak z dlouhodobého hlediska i finančně, zvýšená spotřeba při jízdě na zimních pneu je vyvážena prodloužením životnosti těch letních. A náklady na opravu vozidla po případné nehodě jsou mnohonásobně vyšší než sada zimních pneu. Nemluvě o vyšším bezpečí pro zdraví a životy řidiče a celé posádky automobilu.
Tohle u nás naštěstí žena řešit nemusí, protože se jí o auto starám já. Přišel bych si divně, kdybych jí sám vyslal, ať si zařídí pneu výměnu a další věci. Ano, sama si to hlídá tak nějak v tom smyslu, že se "zase blíží to období", ale ve své podstatě se o to starám já. I když občas jí pošlu třeba článek jako zde, aby si třeba zkontrolovala tlak v pneumatikách a tak dále
Jako já jsem i za sebe jako chlap docela rád, že jsou firmy jako pneuservis Praha, které se mi pravidelně připomínají, že je zase doba přezutí. Jako tenhle klientský servis si fakt nechám líbit a přijde mi to naprosto v pohodě, protože jako klient na to nemusím myslet. Podobně to mám rád třeba na STK, když se mi třeba měsíc dopředu připomenou, že si mám domluvit kontrolu.
My teď na jaře museli po dlouhé době na přezutí do pneuservisu. Pěkně se to přezutí díky tomu protáhlo. Normálně naše auto manžel přezouvá doma svépomocí. Bohužel se mu ale rozbil jeho kompresor, který používá na nafukování a servis šroubových kompresorůtrval déle, než předpokládal. Naštěstí už to má ale opravené