Jak učit děti psát

- Ženy autor: red

Poučné jedenáctero pro rodiče...

1. Hrajte si Rodiče by měli podporovat rozvoj jemné motoriky dítěte už odmalička. Např. stavět z kostek, třídit tvary, navlékat korálky, skládat puzzle a hrát dovednostní hry trénující pohyby, které dětem později pomohou při výuce psaní. Také zkušenosti dítěte s kreslením či malováním podněcují rozvoj jemně motorických dovedností. Pastelky a barvy v dětech podnítí zvídavost a chuť experimentovat. 2. Vzbuďte chuť tvořit Právě potěšení je tím nejdůležitějším motivačním faktorem. Rodiče by se měli ujistit, zda svého malého potomka příliš nevedou, nezatěžují tématy, která je příliš těžké ztvárnit. Je-li dítě frustrováno, nebude mít z této činnosti radost. Pokud si dítě neoblíbí kreslení a malování, bude těžké je nadchnout pro psaní. 3. Fantazie a kreativita Nestačí dítě pouze chválit za to, co nakreslilo nebo jak přesně opsalo tvary. Plynulé pohyby ruky a plynulé tvary jsou přinejmenším stejně důležité. Proto je nezbytné, aby rodiče dali dětem svobodu k samostatnému rozvoji. Vhodná motivace, rozvoj představivosti a kreativity jsou klíčové: např. hry s barvami, omalovánky, spojovačky, kreslení čárek, klubíček, smyček, vln, to vše přispívá k plynulým pohybům při psaní. 4. Rytmus Odmalička je nutné rozvíjet u dítěte cit pro rytmus pomocí říkadel, prstových her, písniček, rytmických her, uvolňovacích cviků doprovázených říkankami. V případě plynulého písma je to právě rytmus, který tvoří tvary: plynulé pohyby při psaní prováděné např. dospělými mají jistou pravidelnost. Rodiče a děti by měli hledat rytmus pohybů společně a společně jej také procvičovat. Čím více rytmické je kreslení nebo psaní, tím je ruka uvolněnější a tím více legrace si dítě užije. 5. Správně držím psací náčiní Když děti začínají kreslit nebo psát, rodiče by měli sledovat způsob, jakým drží psací náčiní. Ruka by měla být uvolněná, protože křečovité držení zabraňuje plynulým pohybům. Napětí a příliš silný stisk jsou pro ruku velmi únavné. O problémech je nutné společně mluvit a zkoušet správný způsob úchopu. Křečovité držení pera může být i znamením toho, že se dítě snaží být příliš pečlivé. 6. Tohle pero se mi líbí Rodiče a dítě by měli vhodné pero vybírat společně. Mělo by být praktické – jinými slovy příjemně padnout do ruky a mít měkkou zónu úchopu, která podporuje uvolněné držení. Neméně důležité je, aby se dítěti líbilo. Oblíbené pero je vždy používáno s nadšením a dítě motivuje k psaní. 7. Změna je nová energie Děti by neměly procvičovat psaní jako roboti – je důležitá změna! Pouhé opakování písmen a tvarů často nestačí: správný úchop, uvolněná ruka, rytmus a plynulost pohybů, vhodná motivace při psaní jsou stejně tak důležité jako tvar písmenek. 8. Chyba je vlastní zkušenost Při nácviku psaní se dítě nevyhne ani chybám. Naopak, motorické dovednosti nejde vylepšovat bez chyb. Děti se navíc učí nejvíce ze svých vlastních chyb: např. k procvičování správné velikosti písmenka mohou rodiče vědomě používat různé velikosti spolu se svými dětmi. Potom si o tom mohou povídat a najít ten správný rozměr. Dítěti to velmi pomůže porozumět dobře rozdílům. 9. To už umím a tomu se naučím Abyste dětem nepokazili radost ze psaní, je důležité procvičovat nejen to, co jim dělá problémy. Během procvičování by měly zejména stavět na tom, co jim problémy nedělá. Pomůže jim to zdokonalit vlastní schopnosti a aplikovat je na problémové oblasti. Rovnováha je v tomto případě velmi důležitá. 10. To už přece dobře znáš Důvěrně známé tvary se mohou stát dobrou předlohou také pro tvary písmen. Mnoho písmenek může být vytvořeno z tvarů, které se již dříve dítě naučilo. Např. „V” může být zubem na pile, „O” má stejný tvar jako vajíčko, „E“ je hřeben. Písmena tak přestávají být abstraktními pojmy a stanou se bližšími a snazšími. 11. Spolehni se, vždy ti pomohu Rodiče by se svými dětmi měli mluvit o škole naprosto otevřeně a bez nátlaku. Mohou tak včas rozpoznat problémy a společně s dětmi je vyřešit. Dítě by mělo cítit podporu a oporu rodiče, jenž by měl být jeho průvodcem. Něco navíc: Víte, že správný špetkový úchop je základem bezúnavového zdravého kreslení a psaní? Spočívá na palci, prostředníku a ukazováku. Přední polovina prvního článku palce přidržuje tužku k hraně prvního článku prostředníčku a ukazováček má funkci přítlačnou. K osvojení správného špetkového úchopu napomáhají trojhranná psací pera, tužky a pastelky. Tzv. Ergo trojúhelníková úchopová část vychází z přirozené skladby tří prstů (palec, ukazováček, prostředník) při psaní a kreslení. Psací (kreslicí) prostředek sám „zapadne“ mezi prsty, a dětem se tak kreslí či píše lehce a zdravě – ruka se tolik neunaví. Díky trojúhelníkovému úchopovému systému získávají děti správné návyky držení per, fixů i pastelek. Průkopníkem v Ergo držení je firma Centropen. „Téměř ideální úchopovou část se podařilo po konzultacích s pediatry a odborníky na motoriku realizovat u psacího prostředku pro děti s názvem TORNADO. Jedná se o klasický popisovač ze skupiny rollerů s kovovým hrotem a kuličkou z tvrdého kovu. Jeho úchopová část má ideální trojúhelníkový průměr a navíc je vybavena masážními body, které zvláště při delším psaní masírují hmatové receptory na koncích prstů, ty vysílají pozitivní signály do mozku a pomáhají omezovat únavu z dlouhého psaní,“ vysvětluje Pavel Kaupa, ředitel tuzemského prodeje firmy Centropen, a. s., Dačice. Výrobek je plnohodnotnou náhradou plnicích i kuličkových per. TORNADO píše lehce, vytváří jemnou, ale kontrastní stopu a odolává tlaku nevypsané dětské ruky. Je ideální pro praváky, leváky i dysgrafiky. Zdravotně nezávadný inkoust lze také snadno vyzmizíkovat. TORNADO je doporučováno pediatry i pedagogy pro první dětské psaní.