Jak si vychutnat dlouhé podzimní večery

- Ženy autor: red

Dny se rychle krátí, sluníčko ztrácí sílu a je tak nějak nevlídně.

zdroj: Archiv

Ano, jsou mezi námi tací, jejichž nejoblíbenější částí roku je podzim – ale co my ostatní? V tomto období býváme rozladění, padá na nás splín, bojujeme s depresí. Přitom dlouhé podzimní večery přímo vybízejí k relaxaci, na kterou si jindy nedokážeme najít čas! Problém je v tom, že romantická koupel s vanou plnou pěny, hořícími vonnými svíčkami a sklenicí šampaňského už nás dávno přestala bavit. Co tedy s tím? Jde to i jinak – zkusme rituály v koupelně vyměnit za rituály v kuchyni! Příprava jídla totiž může být úžasná zábava a neuvěřitelně příjemný způsob odpočinku. V kuchyni našly řešení podobného problému také Julia Child a Julie Powell, hlavní hrdinky filmu Julie a Julia, který se právě promítá v našich kinech. Julia Child v padesátých letech i Julie Powell na přelomu tisíciletí jenom nevěděly, nikoli co s dlouhými podzimními večery, ale co s celým svým životem. Nevěděly, co dělat, čím se zabavit, jak změnit svůj život. Hledaly sebe sama a našly – když zjistily, že jídlo může být umělecké dílo, že nemusí sloužit pouze k zahnání hladu. Julia Child vystudovala jako první Američanka slavnou francouzskou kuchařskou školu Cordon Bleu, spolupodílela se na vzniku populární kuchařské knihy Mastering the Art of French Cooking a stala se oblíbenou televizní kuchařkou. Julie Powell v touze změnit svůj život pak o půl století později uvařila během jednoho roku všech 524 jídel z mistrovského díla Julie Child a své úsilí dokumentovala na blogu. „Nic takového dělat nemusíte. Stačí, když dáte po vzoru Julie a Julie přednost vlastnoručně přípravenému jídlu před polotovary nebo večeřemi v restauracích,“ míní Michal Nikodem, šéfkuchař kulinářského ateliéru Ola Kala. Podle Michala Nikodema má jídlo, které si uvaříme sami, úplně jinou, nepopsatelně lepší chuť. Ovšem za předpokladu, že přípravě jídla věnujeme dostatek pozornosti a připravujeme ho s láskou, že vaření proměníme v jakýsi obřad, rituál. Když nebudeme brát přípravu večeře jako jednu z mnoha každodenních povinností, ale jako prima zábavu a skvělé odreagování, bude nás bavit třeba i loupání brambor. A náležitě si ho vychutnáme – pustíme si oblíbenou hudbu, nebudeme spěchat a dělat víc věcí najednou, budeme vnímat každou jednotlivou bramboru, její tvar, barvu, vůni... „Scházejte se častěji se svými přáteli u vás doma a vařte i pro ně. Pokud máte málo času, nechte si přivézt jídlo z restaurace, ale dokončete ho. Ozdobte čerstvými bylinkami, doplňte vlastní malinovou omáčkou, zkrátka přidejte něco svého,“ radí šéfkuchař kulinářského ateliéru Ola Kala. Podzimní tipy Michala Nikodema • Cestou z práce se zastavte v krámku, o kterém víte, že tam zaručeně seženete pěknou, čerstvou zeleninu, a vyberte si tam suroviny na lehkou, zdravou, jednoduchou večeři pro sebe a svého partnera, jako je například restovaná zelenina. Na její přípravu budete potřebovat středně velkou mrkev, 50 g zelených fazolových lusků nebo růžičkové kapusty, asi 70 g hub a šalotku. Doma se ze všeho nejdříve převlékněte – shoďte pracovní oblečení a s ním i pracovní starosti. Pusťte si hudbu a dejte se do přípravy večeře. Na restované zelenině není nic složitého, a proto nespěchejte a vychutnejte si večeři už při její přípravě. Očistěte mrkev, nakrájejte ji na tenká půlkolečka a povařte ve vroucí vodě (asi 3 minuty). Přidejte lusky a vařte další minutu. Pak zeleninu vložte do studené vody s ledem (tím si zachová svěží barvu), nechte ji vychladit a sceďte. Houby nakrájejte na větší kousky a šalotku na nudličky. Na pánvi rozehřejte olej, orestujte na něm houby se šalotkou, po chvíli přidejte mrkev, lusky a trochu másla a restujte další 4 minuty, dokud zelenina nezíská karamelovou barvu. Ochuťte solí, pepřem a tymiánem. Večeři servírujte na hezky prostřený stůl, po večeři si otevřete láhev vína a udělejte si se svým partnerem čas jenom pro sebe. • Zahřejte se svařeným, doma připraveným vínem, zapojte při tom všech pět smyslů a relaxujte. Během přípravy se soustřeďte na to, co právě děláte. Všímejte si každého krystalku cukru, uvědomte si, že skořice je vlastně kůra ze stromu, že hřebíček je jeden jako druhý. Na 2 dcl svařeného vína budete potřebovat 2 polévkové lžíce cukru krystal, 100 ml vody, skořici, hřebíček a 2 dcl vína. Otevřete láhev vína a vnímejte jeho vůni. Do kastrůlku dejte cukr (nepoužívejte lžíci, ale prsty) a nechte ho na mírném plameni pozvolna rozpouštět. Zkaramelizovaný cukr zalijte vodou, přidejte skořici s hřebíčkem a vařte, dokud se nerozpustí hrudky cukru. Potom přilijte víno, zahřejte na 180 ºC, přelijte do pěkné sklenice na horký nápoj a vnímejte teplo, které z ní sálá. • Pozvěte své přátele na kávu, kupte v cukrárně dezert a dozdobte ho. Třeba jen čerstvým ovocem, například jahodami nebo malinami, které poprašte moučkovým cukrem a přidejte k dezertu. Vylepšit dezert z cukrárny můžete i ovocnou omáčkou. Čerstvé nebo mražené ovoce svařte s cukrem na řídkou kaši (nepřidávejte vodu, ovoce pustí dost vlastní štávy), kterou můžete, ale nemusíte propasírovat přes sítko. Hotovou omáčku můžete podávat prakticky s jakýmkoli dezertem. • Inspirujte se například na kurzech vaření Ola Kala, kde se dozvíte spoustu praktických rad a tipů, díky kterým vás pak bude vaření doma opravdu bavit. Kurzy vaření Ola Kala navíc nabízejí (na rozdíl od jiných kurzů vaření) nekonečnou pohodu, takže pro dlouhé podzimní a zimní večery jsou jako stvořené. Účastníci se pod vedením odborníků z oblasti gastronomie s bohatými mezinárodními zkušenostmi stanou mistry kuchaři a skvělými hostiteli – získají inspiraci od současných kuchařských špiček, praktické rady a tipy, užitečné triky a fígle.