Desatero rad pro řidičky v zimě

- Ženy autor: red

Zima se na nás valí mílovými kroky a po měsíční pauze o sobě dává znovu znát. Předpovědi počasí slibují nadále teploty pod bodem mrazu a z oblohy by se na nás měl snášet sníh.

zdroj: Archiv

1. Zimní pneumatiky jsou samozřejmost
Kvalitní zimní obutí snižuje riziko vzniku smyku a znatelně zkracuje brzdnou dráhu. Na zledovatělé vozovce je brzdná dráha, oproti suché vozovce, až desetkrát delší!
2. Dobře seřízené brzdy
Jejich kontrola je zásadní, jelikož nerovnoměrné brzdění může automaticky navádět vůz do smyku a nepříjemně jej přetáčet.
3. Nezapomenout na řetězy
Jedeme-li do horských oblastí, samozřejmě přibalíme kvalitní zimní řetězy a ještě před cestou se ujistíme, že opravdu víme, jak je na kola nasadit.
4. Doplňková zimní výbava
V autě se určitě neztratí staré zimní nebo pracovní rukavice a náhradní teplá bunda, u kterých nevadí, když se zašpiní při tlačení vozu. Náhradní teplé ponožky oceníte při promáčené obuvi.
5. Nejezděte na rezervu
Dostatek paliva v nádrži vás sice ze závěje nevyhrabe, ale zase vám poskytne možnost zahřátí při čekání na pomoc. Při samotné jízdě je největším nebezpečím smyk, ke kterému dojde u většiny případů chybou řidiče. Zpravidla se tak stane kvůli podcenění počasí a stavu vozovky nebo obyčejné nepozornosti. Na zvládnutí krizových situací se dá do jisté míry připravit, ale i ten nejzkušenější řidič může být zaskočen. V takovém případě zbývá už jen zachovat chladnou hlavu a pokusit se si z karambolu odnést pokud možno co nejmenší následky a neohrozit ostatní.
6. Vůz odmítá zatočit
Při tzv. nedotáčivém smyku je dobré ubrat plyn a citlivě otočit volantem ve směru původní jízdy. Prudké brzdění v žádném případě nepomáhá.
7. Záď vozu se přetáčí
Na přetáčivý smyk platí také ubrání plynu a poté se snažíme opatrně se snažit vyrovnat směr vozu. Volantem točíme na opačnou stranu jako je směr zatáčky.
8. Jízda po ledu
Jakýkoliv neuvážený pohyb volantem nás může uvést do smyku a tak jím na ledu otáčíme jen velmi opatrně.
9. Aquaplaning
V momentě, kdy auto ztratí kontakt s vozovkou kvůli kontaktu s vodou nebo rozbředlým sněhem, je nutné vyšlápnout spojku, a jakmile se dostaví kontakt s vozovkou, začít brzdit.
10. Jízda do kopce a z kopce
Neztratit rychlost a jet na nejvyšší rychlostní stupeň, který auto snese je nejlepší způsob jak neuvíznout při cestě do kopce. Z kopce se naopak vyplácí brzdit pouze motorem. Vůbec nejúčinnějším způsobem, jak se chránit proti nepříjemnostem, které nás na zamrzlých silnicích mohou potkat, je ale prevence: „Každému řidiči bych poradil, aby si na prázdném parkovišti vyzkoušel při první příležitosti, jak se vozidlo chová na sněhu či náledí, jak reaguje na brzdění, zatáčení a rozjezdy. V mezních situacích pak řidič lépe reaguje, protože už si to jednou vyzkoušel,“ radí Tomáš Svoboda, obchodní ředitel Auto Esa.