Cholesterol – skrytý nepřítel

- Ženy autor: red

Pro organismus představuje cholesterol nezbytnou látku, bez které by nemohl řádně fungovat. Tato látka je součástí každé naší buňky a organismus ji potřebuje pro tvorbu hormonů, vitamínu D a podílí se na metabolismu tuků. Jeho vysoká koncentrace v krvi však organismu škodí a poškozuje srdce a cévy.

Placeholder

Placeholder,zdroj: Archiv

Existují dvě základní formy cholesterolu „zlý“ LDL cholesterol a “hodný“ HDL cholesterol. LDL cholesterol způsobuje usazování přebytečného cholesterolu na cévních stěnách, následkem čehož dochází k zúžení cév, snížení průtoku krve a v konečném důsledku k nedokrevnosti cévou vyživované tkáně. HDL cholesterol plní naopak ochrannou funkci a zbavuje krev nadbytečného cholesterolu. Příčiny vysoké hladiny cholesterolu Vyšší hladina cholesterolu, přestože vážně ohrožuje zdraví, se neprojevuje žádnými příznaky. Při vysokých hodnotách se však mohou pod kůži objevovat tukové uzlíky, hlavně v oblasti kolem očí, na loktech, anebo kolen. Obecně převládá názor, že vysoký cholesterol se nachází u lidí starších, obézních a u těch, kteří nedodržují zásady zdravého způsobu života. Ve skutečnosti se tento problém objevuje i u mladých a hubených lidí, kteří se stravují zdravě. Jak je to možné? Významnou úlohu zde hraje rodinná dispozice. Stejně jako cukrovka, vysoký krevní tlak je i vysoká hladina cholesterolu dědičná. Z dalších faktorů je třeba poukázat na kouření, špatné stravovací návyky, obezitu, nedostatek pohybové aktivity. Cholesterol si organismus z části vytváří sám a také jej přijímáme z potravy. Tento proces může být výrazně ovlivněn právě složením jídelníčku a životním stylem. Odborníci dnes již vědí, že pro snížení hladiny cholesterolu je zapotřebí toho udělat mnohem více… Jak postupovat při vysoké hladině cholesterolu? Naměřil vám lékař vysokou hladinu cholesterolu? Pak by vás měl obeznámit i s edukačním programem zaměřeným na zdravý způsob života, který zahrnuje: udržení optimální tělesné hmotnosti, změnu stravovacích návyků, pravidelnou tělesnou aktivitu, nekouřit či užívání vhodných doplňků stravy. a) Snížení tělesné hmotnosti u obézních osob Váha není vždy rozhodujícím měřítkem vysokého cholesterolu, ale snížení hmotnosti se doporučuje u všech obézních osob, u nichž dochází k nadměrnému zatížení srdce a cév. Ohledně snižování hmotnosti v důsledku zdravotních potíží je vhodné obrátit se na odborníka. b) Tělesná aktivita Správná fyzická zátěž posiluje oběhový systém a pomáhá při udržení optimální tělesné hmotnosti. V případě, že jste předtím vůbec necvičili, začněte nejdříve s mírnou fyzickou aktivitou (chůze, jízda na kole, plavání) anebo se poraďte s odborníkem. c) Zdravá strava Současnou úroveň výživy lze hodnotit jako nepříznivou. Abychom eliminovali zdravotní rizika, je nezbytné přijmout výživová doporučení zdravé stravy. Nejdůležitějším faktorem je skladba tuků v potravě. Mezi nevhodné se považují živočišné tuky a naopak bychom se měli zaměřit na kvalitní tuky rostlinného původu. Strava by měla být bohatá na vlákninu, vitaminy a nesmíme také zapomínat na pitný režim! d) Doplňky stravy Doplnění jídelníčku o antioxidanty a vlákninu vykazuje podpůrné účinky. Její součástí mohou být doplňky stravy, jejichž zdravotní efekt byl prokázán. U vysoké hladiny cholesterolu se doporučuje zaměřit se na koenzym Q10, vitamin C, E a vitaminy skupiny B, lecitin, omega kyseliny. Novinkou na našem trhu je Barny´s LifeFactor (doplněk stravy), který pomáhá optimalizovat hladinu cholesterolu a triacylglycerolů, posilovat srdce a cévy. Obsahuje patentovanou látku Sytrinol® (směs antioxidantů flavonoidů, tocotrienolů) a kvalitní koenzym Q10. Tato kombinace látek je pro organismus velmi prospěšná, což dokazuje několik klinických studií. Barny´s LifeFactor lze doporučit jako podpůrný prostředek při zvýšené hladině cholesterolu, osobám s genetickou predispozicí jeho zvýšené hladiny a v rámci režimových opatření. e) Léčba medikamenty Pokud se změnou stravy, respektive změnou životního stylu nedaří snížit hladinu cholesterolu, přistupuje se k medikamentům. V současnosti je používáno několik skupin těchto léků – mezi nejčastější patří skupina tzv. statinů. Je však třeba mít na paměti, že prakticky každý syntetický lék, zatěžuje organismus a vykazuje i řadu vedlejších, nežádoucích účinků. Léky ze skupiny statinů účinně blokují syntézu cholesterolu a snižují hladinu tuků. Avšak rovněž tak blokují vlastní tvorbu důležitého koenzymu Q10, která je po 30. roku života již beztak v organismus postupně snižována. Koenzym Q10 funguje jako antioxidant, je významným energetickým zdrojem pro každou buňku rozhoduje o tom, jaké látky buňka přijme anebo vyloučí. Posledním doporučením je zaměřit se na kvalitní suplementy od renomovaných značek, které garantují farmaceutickou kvalitu, při výrobě dodržují přísná pravidla tzv. Správné výrobní praxe (GMP).
Vhodné potraviny: Rostlinné tuky a oleje (řepkový, olivový), ryby a drůbeží maso, vhodné je i telecí anebo libové maso, syrová zelenina (hlavně listová zelenina, artyčoky) ale i vařená, celozrnné produkty, rýže, brambory, luštěniny. Nevhodné potraviny: Živočišné tuky a potraviny s jejich obsahem jako např. máslo, plnotučné mléko, sýry, vepřové a tučné hovězí maso, vejce, uzeniny, výrobky z bílé mouky, jednoduché cukry, pochutiny jako např. sušenky, smažené lupínky, smažená jídla, sůl a slaná jídla.