Český Google Zeitgeist 2009

- Ženy autor: red

Trendy vyhledávání na Google.cz: Technologie, vynalézavost, video.

Letošní žebříček nejvyhledávanějších slov na Google.cz potvrzuje tři základní vlastnosti českého národa: zájem o využití technologií ve všech oblastech života, velká vynalézavost a obliba filmu a videa.

• Technologie: V českém „duchu doby“ 2009 vyhrává zájem o různorodé technologie pro komunikaci, sdílení, práci nebo zábavu: YouTube, Facebook, Windows 7, mapy, překladač, sms, Aukro, jak psát web nebo jak na počítač.
•   Vynalézavost: Češi často hledají způsob, jak něco využít zdarma nebo za výhodnějších podmínek, což potvrzuje druhé nejhledanější slovo za rok 2009 – free nebo také jeden ze skokanů – sms zdarma.
• Film a video: Češi jsou věrní své tradici milovníků filmu (videa), což potvrzují dotazy jako video, TV, YouTube, ČSFD a iVysílání.
• Přestože se Češi na internetu rádi zabaví, stále častěji vyhledávají praktické informace, jako mapy, překladač, počasí, jízdní řády nebo také nabídky práce.
• Vyhledávání ovlivnila i ekonomická krize – do první desítky skokanů se dostal úřad práce; práce se umístila v první desítce nejhledanějších slov
• Trendem mobilního vyhledávání jsou sociální sítě, email a instant messenger, takže snaha být v kontaktu s ostatními kdekoliv a kdykoliv.
• Největší českou skokankou z českých celebrit za rok 2009 je Marta Jandová.
• Na vyhledávání měly vliv i globální události – smrt známých osobností, vývoj nových technologií nebo události spojené s Evropskou unií.

Letošní žebříček potvrzuje, že technologie jsou Čechům opravdu blízké, a to ve všech sférách jejich života, ať už to je práce, komunikace, zábava, komunity, obchod online nebo možnost nalezení výhodné nabídky. Zajímavý je i velmi silný sociální aspekt mobilního vyhledávání. „Pro nás je opravdu dobrou zprávou, že technologie jsou tím, co Čechy opravdu baví a o co se intenzivně zajímají," říká Kateřina Holcmanová, marketingová manažerka Googlu, a dodává: „Jelikož Češi čím dál tím více potvrzují praktické využití technologií v běžném životě, i v příštím roce jim budeme přinášet další do češtiny lokalizované technologické novinky ve vyhledávání, komunikaci a sdílení informací."

Největším skokanům letos vládly Windows 7, které tak „odsunuly“ výrazy ze světa zábavy na další pozice. Tam se umístil stále oblíbenější Facebook následovaný letošní Česko-Slovenskou Superstar. V žebříčku nejvyhledávanějších slov se znova po roce na první pozici dostaly mp3 a další příčky potvrdily zájem Čechů o technologie (video, tv, YouTube).  Na dalších příčkách se objevily hry (podobně jako loni), které přeskočily populární Facebook.

Češi stále více potvrzují, že kromě zábavy jim internet slouží i jako zdroj praktických informací pro každý den, jako už zmíněné mapy, překladač, počasí nebo jízdní řády. Zejména firmy z oblasti služeb a cestovního ruchu potěší a inspiruje, že právě ony jsou nejčastějším objektem hledání na Mapách Google.

Svět celebrit ovlivnila soutěž Česko-Slovenská Superstar, kdy největší českou skokankou se stala jedna z porotkyní – Marta Jandová. Kontroverzní Lady Gaga vyskočila o nejvíce příček ze všech zahraničních celebrit. Smutné události – smrt Michaela Jacksona a Patricka Swayzeho – se na žebříčku odrazily také.

V rámci snahy naučit se „jak na to?“ vyhrává jednoznačně vytvoření webové stránky, ale i méně lichotivá stránka českého národa – nadváha (jak zhubnout?). Je vidět, že kluci hledají na internetu dokonce inspiraci „jak sbalit holku“.

České žebříčky Google Zeitgeist pro rok 2009

Největší skokani 2009
Následující žebříček znázorňuje 10 slov, která zaznamenala největší skok v počtu vyhledávání českými uživateli Google.

1. Windows 7
2. Facebook
3. Superstar
4. překladač
5. sms zdarma
6. CSFD
7. úřad práce
8. mapy
9. Aukro
10.  iVysílání

Nejvyhledávanější slova 2009
Tento přehled přináší 10 slov, která byla mezi českými uživateli Google absolutně nejvyhledávanější.

1. mp3
2. free
3. video
4. tv
5. YouTube
6. hry
7. Facebook
8. práce
9. mapy
10. počasí

Co je to Zeitgeist?

Každý rok Google vyhlašuje výroční žebříček "Zeitgeist" (z němčiny doslovně „duch doby), připravený na základě nejpopulárnějších a nejrychleji rostoucích dotazů mezi těmi miliony, které vyhledávač Google zodpovídá každý den.