111 let značky Schwarzkopf

- Ženy autor: red

Od chvíle, kdy si chemik Hans Schwarzkopf otevřel v Berlíně svou malou drogerii, uplynulo již 111 let. Dnešní megaznačka Schwarzkopf - jedna z nejsilnějších značek firmy Henkel – zaštiťuje o všechny produkty pro barvení vlasů, péči a styling. Po celá léta tato značka vytrvale rostla a dnes patří k hlavním hráčům na světovém trhu. Na českém trhu je navíc stabilní jedničkou. Zahrnuje jak produkty pro maloobchodní spotřebitele (Schwarzkopf Retail), tak i profesionální výrobky pro náročné zákazníky - kadeřníky (Schwarzkopf Professional). Od svých počátků se věnuje vývoji inovativních produktů a technologií a k dnešnímu dni má podáno přes 7 600 patentů. Právě díky značce Schwarzkopf společnost Henkel dokazuje, že je možné značky opakovaně přizpůsobovat současným trendům a poptávce a tímto je udržet po velice dlouhou dobu úspěšně na trhu.

zdroj: Archiv

V roce 1898 si chemik Hans Schwarzkopf otevřel malou drogerii - „prodejnu barev, léků a parfumerie“ - a položil základní kámen jednoho z nejvýznamnějších světových podniků v oboru vlasové kosmetiky. Jeho ve vodě rozpustný práškový šampon Schampoon - nebo-li „šampon s černou hlavou“ – byl prvním šamponem na světě a vznikl v roce 1903. „Šampon s černou hlavou“ nabízel výhodu snadného použití a dobrou kvalitu za dobrou cenu. Stal se alternativou pro drahé oleje a hrubá mýdla, která byla v té době na trhu. V průběhu historie řada „prvních“ a „nej“ následovala, aby se dnes značka Schwarzkopf stala nejsilnější značkou portfolia firmy Henkel s ročním obratem 1,6 miliard EUR a přítomností ve více než 100 zemích světa. Na počátku dvacátých let minulého století začaly filmové hvězdy prosperujícího filmového průmyslu nosit na znamení emancipace krátké vlasy. Styl „páže“ byl synonymem pro módu dvacátých let a péče o vlasy se stala ještě důležitější než kdykoli dřív. Hans Schwarzkopf se stal spásou pro moderní ženu, když v roce 1927 uvedl na trh naprostou novinku: první tekutý šampon na světě a otevřel první školící středisko pro kadeřníky (Ústav pro vlasovou hygienu). Jen o rok později Schwarzkopf získává patent na vlasový kondicionér – Schwarzkopf Haarglanz. V roce 1933 zahajuje Schwarzkopf prodej Onalkali – prvního nealkalického (pH-neutrálního) šamponu na světě, což byla skutečná revoluce, která ovlivnila kategorii šamponů do dnešních dnů. Po druhé světové válce přišly do módy středně dlouhé, přirozeně zvlněné účesy. Bohužel trvalá ondulace té doby se dá jen stěží popsat jako „šetrná k vlasům“. Další revoluce na trhu propukla v roce 1947, kdy Schwarzkopf uvedl produkt Onaltherma, první studenou trvalou ondulaci, díky níž již nebylo třeba vlasy zahřívat na 100° Celsia. V roce 1949 Schwarzkopf přichází s prvním krémovým šamponem v tubě - revoluční produktovou inovací, která vydláždila cestu pro masový odbyt šamponů. Produkt Schauma Crème-Schaumpon se stal synonymem pro slovo šampon. Název značky Schauma se vžil jako běžně používané slovo v každé domácnosti. Schauma je do dnes nejúspěšnější šampon na světě všech dob. Padesátá léta - swing, rock’n roll a spodničky - předznamenala příchod nových postojů a životního stylu. Ani účesy nebyly výjimkou. Žádnou ženu by tehdy ani nenapadlo opustit domov, aniž by si předtím důkladně neupravila vlasy. Objevuje se zcela nový výrobek - Taft, „tekutá síťka na vlasy“ – nebo-li první lak na vlasy. Od samotného názvu vzniklo dokonce i sloveso „taftovat“, tedy stříkat si vlasy sprejem, a dodnes je obecně užívaným slovním spojením. Hnutí hippies poznamenalo celá šedesátá léta a hlavním módním výstřelkem té doby byla minisukně. V roce 1960 Schwarzkopf Professional uvedl na trh barvu Igora Royal, z níž se stal jeden z nejvýznamnějších světových produktů v oblasti vlasové kosmetiky. V šedesátých letech (1969) vznikla i tehdy Československá značka Palette, která se brzy rozrostla do mezinárodních rozměrů. Kalhoty do zvonu a boty s vysokými podrážkami jsou typické pro léta sedmdesátá. Kudrnaté účesy à la Farrah Fawcett byly k vidění na všech diskotékách a „trvalá“ získala obrovskou popularitu. Schwarzkopf udržel krok s duchem doby a přišel na trh s „metodou Schwarzkopf“, první celistvou koncepcí pro trvalou ondulaci skládající se z konzultací, technologie a školení. V roce 1975 přichází do evropských kadeřnických salonů první barevná pěna Igora Toning a barvení vlasů je od té doby ještě jednodušší. Od sedmdesátých do devadesátých let se Taft i některé další výrobky Schwarzkopf vyráběly také v licenci v české firmě Astrid. Stejně jako v sedmdesátých, tak i v osmdesátých letech zůstává jedním z nejdůležitějších společenských témat ochrana přírody. Schwarzkopf dalece předběhl svou dobu a jako první výrobce kosmetiky odpověděl na požadavky nové éry. V roce 1987 upravil svůj Taft - od té doby je tento výrobek zcela prost freonů. Tupírované účesy i „číra“ se mohla česat dál a životnímu prostředí to nijak neubližovalo. Profesionální větev Schwarzkopf Professional začala v roce 1985 organizovat British Hairdressing Awards jako otevřenou kadeřnickou soutěž bez rozdílů příslušnosti ke značkám nebo výrobcům. Z Británie se tyto ceny postupně rozšířily do dalších zemí především proto, že si kladou za cíl podpořit a rozvíjet kreativitu kadeřnického odvětví jako celku. Devadesátá léta s sebou přinesla hlad po přírodních produktech. Schwarzkopf na tuto poptávku zareagoval a v roce 1991 uvedl na trh barvy na vlasy s rostlinným základem Igora Botanic. Tyto semipermanentní barvy jako první využívaly biologicky rozložitelné organické receptury. V roce 1995 převzala firmu Schwarzkopf skupina Henkel a povýšila ji na jednoho z hlavních světových producentů vlasové kosmetiky. V roce 1999 zorganizoval Schwarzkopf Professional v České republice historicky první Czech and Slovak Hairdressing Awards. Od roku 2000 bourá poslední konvenční představy o vlasové kosmetice i profesionální větev značky - Schwarzkopf Professional. Sexy, moderní, inspirované špičkovými kadeřníky - to jsou nové série Schwarzkopf Professional - Millennium a OSiS, které vnášejí do oboru úpravy vlasů nové standardy. V roce 2002 Schwarzkopf Professional přišel s profesionálním programem péče o vlasy BC Hair Therapy, speciálně vytvořeným pro jednotlivé typy vlasů. Rok 2003 byl ve znamení zavedení značky SEAH HAIRSPA: skutečných luxusních lázní pro vlasy. Od roku 2005 je kadeřníkům Schwarzkopf Professional k dispozici komplexní designová řada servisních pomůcek. V roce 2003 se v Tokiu otevírá Flagship Academy Schwarzkopf. Písmena A S K neznačí pouze zkratku pro Akademii Schwarzkopf, ale prozrazují i styl práce - nabídku možnosti vzdělávání a seminářů pro kadeřníky, partnerský přístup otevřený ke všem dotazům a potřebám kadeřníků. London ASK Academy následuje v roce 2004 a česká ASK Akademie Schwarzkopf se otevírá v roce 2006 i v Praze. Od roku 2004 je v portfoliu megaznačky Schwarzkopf i značka ve „streetovém“ stylu got2b odSchwarzkopf, která se nechala inspirovat nejnovějšími trendy z New Yorku a Los Angeles a vyvolala obrovský ohlas svými poutavými názvy, např. „Glued“ (Lepidlo), „Chaotic“ (Chaotický) nebo „Megalomania“. V posledních několika letech posílil Schwarzkopf svou inovační ofenzivu také zavedením nových značek. V roce 2007 nastupuje odborník v boji proti nepatologickému vypadávání vlasů Active Dr. Hoting s aktivní složkou karnitintartrátu. Schwarzkopf Professional dále vyvinul BlondMe, ucelený koncept pro blond vlasy, který obsahuje jak barvu na vlasy, tak i péči a styling. Dalším průlomem na poli profesionální vlasové kosmetiky je BC Time Restore - první systém péče o vlasy s aktivní složkou Q10, která opětovně aktivuje přirozenou tvorbu keratinu ve vlasech. Pro zosobnění značky spolupracuje Schwarzkopf s poměrně velkým počtem celebrit. Tvář značky musí ladit s hodnotami značky – v případě Schwarzkopfu musí kromě své popularity stát nohama na zemi a vyzařovat i velkou poctivost. Vhodným příkladem je tvář pro značku Taft, Heidi Klum, ztělesňující současnou představu ženy - profesionální úspěšnou modelku a zároveň matku, která patří mezi světové celebrity a přitom pečuje o rodinu. K zosobnění značky v odborných kruzích a pro přípravu trendových kolekcí vytvořil Schwarzkopf pozici vyslance – Schwarzkopf Ambasadora. V globálním pojetí je to například Armin Morbach, v České republice James Fillery (Salon James Hair). Práce vyslance značky Schwarzkopf umožňuje využít nejen profesionálních znalostí kadeřníka, ale také dává možnost vyjádřit jeho kreativitu, a to v mnoha různých oblastech. I v oblasti kreativity jde značka Schwarzkopf v čele inovací a trendů. Tým zkušených světových stylistů dvakrát do roka objíždí týdny módy v Paříži, Miláně nebo New Yorku. Jako výsledek tohoto „trendového scouttingu“ vznikají Essential Looks. Inspirovány světovými předváděcími moly nabídnou kadeřníkům „nejnovější módu do jejich kadeřnictví“. Jde o trendy, které budou populární teprve v nadcházející sezoně. Schwarzkopf se tímto prokazuje jako trendsetter, ještě dříve, než sezona začne. Takto připravené trendy, návody a školení využívají kadeřníci ve své denní práci tvorby účesů v kadeřnických salonech. Pro účesy, které si ženy dovedou upravit i samy doma je pak připravena kolekce Looks 2009. Cílem Armina Morbacha, autora této kolekce bylo převzít nejnovější inspiraci světa krásy a módy, současné trendy a styl celebrit, které jsou momentálně „in“, a jejich pomocí vytvořit moderní, současné a především nositelné účesy. Looks 2009 jsou proto nejen účesy, nýbrž dokonalá souhra osobnosti, barvy a střihu. Účesy pro rok 2009 nesou poselství: Staňte se tím, kým doopravdy jste. Znovu objevte sami sebe! Poselství značky Schwarzkopf je i na těchto příkladech patrné – individuální krása je díky kvalitním produktům Schwarzkopf dostupná kdykoliv a pro každého. Pro kadeřníky je pak Schwarzkopf partnerem, na kterého se mohou obrátit, který poradí a pomůže rozvíjet jejich vlastní kreativitu a schopnosti.
ŽENY A VLASY