Komedie století slaví třicátiny
31. 12. 2012 – 10:17 | Kultura | Danica Klein | Diskuze:

VIDEO. Snad každý televizní divák v ČR někdy viděl komedii o třech otcích, jimž každoroční pánskou jízdu na hory zkomplikují manželky předáním jejich šesti malých ratolestí. Přitom premiéru filmu začátkem ledna 1983 sledovala režisérka Marie Poledňáková s obavami, neboť tehdejší Rudé právo ji předtím recenzovalo spíše nepříznivě. Nakonec ale obliba této rodinné komedie u diváků narostla do takových rozměrů, že ji v roce 1998 vybrali za českou filmovou veselohru století.
Zprvu zaskočení otcové - primář Albert (Július Satinský), zvukař Pepa (Pavel Nový) a dirigent Michal (Václav Postránecký) - se nakonec s nečekaným obsazením expedice YDYKSEB vyrovnají se ctí. I když jsou jejich metody poněkud svérázné, děti (i filmoví diváci) si je užívají ještě o to více. Přestože někdy tečou chvilku slzy, například když Pepíno říká tatínkovi pod smrkem: "Maminka mě utřela lopuchem... byla tam beruška."
Zlidověla i řada dalších hlášek z tohoto filmového hitu, mimo jiné "Maminka je doma? - Né, to nadává papoušek", "Tatii.. Matýsek se posral!", "Maminka mi před koupáním sundavá bačkůrky", "To byl čaj - šípkovej" či praktická manželčina rada: "Večeři máš v kuchařce na straně 34."
A proč se vlastně z tohoto rodinného snímku stala nakonec komedie století? Nejspíš kvůli dobrému scénáři, vtipným dialogům, šťastnému hereckému obsazení, ale také díky rozkošným dětem. Kvůli nim obešli před natáčením asistenti desítky škol a školek a z několika tisíc dětí jich nakonec Marii Poledňákové přivedli asi 450.
Například Pepína (Cyrila Křůpalu), jenž později vystudoval mezinárodní obchod, vybrali prý pro jeho prostořekost. Dášence (Zuzaně Lisové), která absolvovala zdravotnickou školu, do filmu pomohl i hezký zpěv a neustálý usměv. Naopak Bertík (Marek Dvořák) se spíš mračil a prý do filmu strašně nechtěl, nakonec u filmu pár let zůstal (hrál mimo jiné v komedii Žáku Kašíku, nežeň se!) a pak vystudoval průmyslovou školu sdělovací techniky.
Filmový Míša (Václav Korda) je dnes úředníkem v bance, ale k herectví se vrací ve volném čase jako loutkoherec. Kačenka (Marta Buchtíková), která si s lítostí kvůli natáčení musela ostříhat vlasy, se odstěhovala do Francie. A batole Mates (Lukáš Pelánek) dnes pracuje na poště.
S dětmi, které za roli dostaly každý honorář 3000 korun, byly u natáčení kromě filmových maminek (Zdena Studenková, Jana Šulcová a Eliška Balzerová) i jejich pravé maminky, které zažily i pár krušných chvilek. Například Dášenka si druhý den po natočení "kadibudkové scény" s Pepínem zlomila ruku a po scéně s bačkůrkami ve sněhu musela brát antibiotika.
Expedice YDYKSEB jela podle svého názvu (čteného pozpátku) ve filmu do Beskyd, ale natáčelo se v Krkonoších a Jeseníkách. "Pobyt v Beskydech by stál víc peněz a my měli tehdy rozpočet necelé čtyři miliony. Proto nakonec štáb vybral z úsporných důvodů chatu na Benecku," vzpomněla později režisérka, která rozpočet i tak překročila o 400.000 a prý musela s produkčním Janem Balzerem zaplatit pokutu.
Filmová chata Apalucha stojí u Dolního Dvora sedm kilometrů od Vrchlabí. Nedaleko ní bydlel filmový štáb v hotelu Morava, v němž se mimo jiné točil uhelný sklep, jímž prolétla Jana Šulcová nachystanou pastí. Zvukař Pepa ale v noci unikal kamarádům až do asi 200 km vzdálené Karlovy Studánky v Jeseníkách, kde v hotelu (lázeňský dům Slezský dům) jeho filmová žena Gábina zpívala hit Sladké mámení. Natáčelo se i v Praze, například v nemocnici na Bulovce či ve vile Jany Šulcové ve Vokovicích.
"Samá nápodoba, chtěnost a jakoby život," napsal o filmu 6. ledna 1983 v recenzi v Rudém právu Lubor Kazda, podle něhož ze světa tří rodin "vykukuje cosi veskrze nafouklého a pustého jako pouťový balónek".