Zpěvačka Anna K. zahájila vzdělávací kampaň o rakovině prsu

- Ženy autor: red

Zpěvačka Anna K. se snaží přesvědčit ženy o nutnosti včasného vyšetření prsou a pravidelných kontrol u lékaře, zahájila proto rozsáhlou vzdělávací kampaň nazvanou "Chceš žít jako já?", řekla Hanka Petřínová, která zpěvačku zastupuje. Zpěvačku k zahájení kampaně vedla vlastní zkušenost s rakovinou prsu. Ročně v Česku rakovinou prsu onemocní na 6000 žen, zhruba 2000 žen nemoci každý rok podlehne.

"I když máš kolem sebe ty nejlepší lidi, na rakovinu jsi sama," říká zpěvačka ve spotu, který lze zhlédnout na www.chceszitjakoja.cz. Žádná žena by neměla spoléhat na to, že zrovna ona neonemocní. "Nepodceňujte preventivní vyšetření prsu. Může vám to zachránit život," dodává.

Na webu kampaně budou informace o rakovině prsu, prevenci a léčbě. Součástí má být i on-line poradna a seznam kontaktních adres na mamografická pracoviště v ČR. Kromě webových stránek se připravuje i televizní spot, po Česku jsou billboardy a další reklamy. V čekárnách lékařů se objeví informační brožurky s důležitými a praktickými informacemi o rakovině prsu a její prevenci.

Podle zástupců kampaně je alarmující nárůst mladých žen, které tato nemoc postihla. Za posledních třicet let vzrostl v ČR výskyt rakoviny prsu u žen podle odborného serveru www.mamo.cz přibližně o 120 procent. Je to nejvíc ze všech zhoubných nádorů.

"Většinou je to strach, který způsobí, že mnoho žen přichází k lékaři pozdě. V pokročilém stadiu nemoci je pak již léčba velmi obtížná," řekla zakladatelka a primářka Mamma centra v Praze Miroslava Skovajsová.

V ČR platí zdravotní pojišťovny preventivní mamografii jednou za dva roky ženám od 45 let, horní hranice není omezena. Na mamografický screening, který dokáže rakovinu prsu odhalit, však chodí jen asi polovina Češek.

Zdroje: ČTK