Prodej myček roste, většina domácností ale používá dřez

- Kuriozity autor: Danica Klein

Stále více českých domácností používá myčky na nádobí, které ale přesto ještě nejsou standardním vybavením bytu a většina hospodyněk v zemi nádobí stále umývá v dřezu nebo pod tekoucí vodou. Prodej myček na nádobí v Česku roste i díky tomu, že jejich cena na tuzemském trhu v posledních letech výrazně klesla.

První myčka na nádobí byla patentována před 125 lety, v českých domácnostech se tento vynález ve větší míře začal prosazovat až v posledních několika letech. Například v roce 1992 podle údajů Českého statistického úřadu měla myčku pouze 0,2 procenta tuzemských domácností a do roku 2000 se tento ukazatel zvýšil na šest procent.

Rychlejším tempem rostl počet myček nádobí až v následujících letech, a to zejména díky poklesu jejich ceny. Na stovku českých domácností nyní připadá zhruba 27 myček nádobí, což je ale stále výrazně méně než u ostatních typů domácích elektrospotřebičů. Například chladniček statistici na stovku domácností napočítali přibližně 106, mrazniček 102, mikrovlnných trub 82 a automatických praček 97.

Více kusů za nižší cenu

Z průzkumu společnosti Elektrowin, která se zabývá sběrem a recyklací elektroodpadu, vyplývá, že téměř 80 procent českých domácností stále umývá nádobí ve dřezu nebo pod tekoucí vodou. Myčky nádobí tedy patří ke spotřebičům, jejichž nákup zatím není pro Čechy prioritou.

Obchodníci ale tvrdí, že prodej myček se postupně zvyšuje. Například síť elektroprodejen Euronics hlásí za poslední rok patnáctiprocentní nárůst prodeje myček. "Kopírujeme obecný trend, kdy se prodává více kusů za nižší prodejní cenu," sdělila Barbora Hejtmánková ze společnosti Euronics.

Trend pokračuje

Ceny myček klesají. Například průměrná cena vestavné myčky nyní podle Hejtmánkové činí 12.000 korun, což je v meziročním srovnání o 15 procent méně. "Průměrná cena volně stojích myček je 9000 korun a jejich ceny klesly o deset procent," podotkla Hejtmánková, podle které je poptávka po vestavných a volně stojících myčkách zhruba stejná. "Zaregistrovali jsme ale zvýšený zájem o myčky v energetické třídě A++. U vestavných myček se zvyšuje prodej myček plně integrovaných," dodala Hejtmánková.

Také u nových kuchyní, které si Češi pořizují do svých bytů, už myčky na nádobí začínají být samozřejmostí. "Myčku zahrnuje 90 až 95 procent nových kuchyní," řekl Petr Jílek prodejce společnosti Katalpa, která kuchyně vyrábí. Trend podle něj bude pokračovat i v roce 2012.

Hejtmánková míní, že si myčky na nádobí bude pořizovat stále více Čechů. "Ve vybavenosti domácností těmito spotřebiči v porovnání s Evropou je stále co dohánět. V následujících letech vybavenost myčkami v ČR bude výrazně narůstat," uvedla Hejtmánková.

Tagy: úspory domacnost csu

Zdroje: ČTK