Češi zatím málo vybírají potraviny zdraví prospěšné, pomůže logo

- Zdraví autor: red

eši si zatím málo vybírají z nabídky potravin ty, které jsou jejich zdraví prospěšné. O svůj životní styl a složení stravy se podle průzkumu zajímá jen 40 procent lidí. I proto na nemoci srdce a cév umírá přes polovina obyvatel ČR. Logo mezinárodní značky Vím, co jím pomůže lidem, aby kupovali potraviny nezávisle na tom, jak mohutná je provází reklama či které slavné jméno showbyznysu je doporučuje.

Zorientují se podle loga na výrobku. "Ve světě získalo značku přes 160 společností pro více než 4000 produktů, z nich 600 je čerstvé ovoce a zelenina," řekl dnes novinářům bývalý český eurokomisař a předseda správní rady Choices International Foundation Pavel Telička. Předpokládá, že pro lidi v Česku se stane logo stejně běžným vodítkem jako jinde v zemích EU.

Projekt v ČR právě startuje, logo nemá zatím žádná česká firma, mohou se o ně začít ucházet, doplnila ředitelka obecně prospěšné společnosti Vím, co jím Alexandra Krausová. Kritéria vycházejí z mezinárodních doporučení. Udělení značky schvaluje odborná komise. Logo nedostanou výrobky, v nichž je přes půl procenta alkoholu, doplňky stravy, výrobky, které se užívají jen pod lékařským dohledem, a potraviny pro děti mladší jednoho roku.

"Lidé tak mohou snadno a vědomě omezit množství těch složek potravin, které v největší míře souvisejí s většinou civilizačních onemocnění," ocenila garantka projektu ze společnosti STOB (STop OBezitě) Iva Málková.

U výrobků se sleduje obsah trans mastných kyselin a nasycených mastných kyselin, tedy tuků, které zvyšují riziko nemocí srdce a cév, dále sodíku či soli, cukru a v některých kategoriích také energie a vlákniny.

Transmastné kyseliny jsou v sádle, másle, v palmovém a kokosovém tuku, v hovězím a skopovém tuku, v pekárenských výrobcích od koláčů po plněné sušenky a čokolády, v trvanlivém pečivu, polevách a zmrzlinách.

Zavádění loga doprovodí informační kampaň, která osvětlí lidem vliv méně kvalitních potravin na zdraví. Podle průzkumu společnosti SANEP, v němž odpovídalo přes 17.000 lidí, téměř 70 procent lidí do 45 let věku je ochotno koupit si zdravější potravinu, i když je dražší. Souvisí to s trendem bio výrobků a potravin od malovýrobců.

Tagy: potraviny logo

Zdroje: ČTK