Nedostatek spánku u mužů vede k obezitě, ženy vědci nezkoumali, proč?


Nedostatek spánku může člověku otrávit den a dokáže i rozhodit metabolismus. Vědci z Uppsalské univerzity ve Švédsku potvrdili, že organismus nevyspaného člověka spálí méně energie.

Placeholder, zdroj: Archiv

To může kromě silnějšího pocitu hladu vést k přibývání na váze, vyvozují vědci v odborném časopise American Journal of Clinical Nutrition. Z výzkumu vyplývá, že naopak dostatek spánku může přibírání zabránit, vysvětluje Christian Benedict, jenž stál v čele vědeckého týmu.

Trávení a spánek

"Naše zjištění ukazují, že jedna noc nedostatečného spánku u zdravých mužů vlastně redukuje výdej energie, z čehož vyplývá, že spánek u lidí přispívá k přesné regulaci vynakládání energie přes den," napsal Benedict.

Předchozí výzkumy ukázaly spojitost nedostatku spánku s přibýváním na váze a také dokázaly, že přerušovaný spánek rovněž narušuje hladiny hormonů regulujících stres a hlad během doby, kdy je člověk vzhůru.

Benedict a jeho kolegové chtěli zjistit, jak přesně tento mechanismus funguje, a zkoumali proto několik dní 14 univerzitních studentů v podmínkách zkráceného spánku, žádného spánku a normálního spánku.

Vědci měřili, kolik toho pak studenti snědli, jakou měli hladinu cukru v krvi i hladinu hormonů a indikátory trávení.

Tak zjistili, že už jedna probdělá noc po ránu zpomaluje metabolismus, čímž se snižuje spotřeba energie na běžné tělesné úkony, jako je dýchání nebo vylučování, o pět až 20 procent.

Nevyspalí muži

Nevyspaní mladí muži ráno měli rovněž vyšší hladiny cukru, hormonů odpovědných za chuť k jídlu, jako je ghrelin, a stresových hormonů, jakým je například kortizol.

Řada výzkumů už ukázala, že lidé, kteří spí pět hodin a méně, mají sklon k přibývání na váze a jsou náchylní k nemocem souvisejícím s nadváhou, jako je cukrovka druhého typu. Experti zdůrazňují, že k riziku obezity přispívají také další faktory, jako jsou životní styl a složení stravy.

Sanford Auerbach z bostonského centra pro poruchy spánku upozornil, že nedostatek spánku je složitý problém, a zdůraznil, že nová zjištění je třeba vnímat v širším kontextu. "Ukázali, že se na zkrácení spánku adaptujeme a že některé z těchto adaptací mohou teoreticky přispět k obezitě," připustil Auerbach.

Dodal však, že není jasné, jak hormonální hladiny ovlivňuje chronická nespavost.  Američtí experti dospělým doporučují spát sedm až devět hodin každou noc.

reklama

čtete dále